Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2009
βιβλιοπαρουσίαση
Αγριολούλουδα της Λευκαδίτικης Γης,
Αθήνα 2008 Της Δρ. Παρασκευής Κοψιδά-Βρεττού
Ποίημα που διαρκεί τέσσερις εποχές-έναν κανονικό ετήσιο κύκλο, της γένεσης και της φθοράς ή της σποράς και του θερισμού-του διδακτικού έπους περιοδολόγηση.
Έτσι διάβασα Τα Αγριολούλουδα της Λευκαδίτικης Γης της κ.Βέρας Λάζαρη-Σταματέλου-βιογραφικό οδοιπορικό της μικρής, ταπεινής ομορφιάς, αυτής που κλείνει το ταπεινό επίσης μεγαλείο του αγροτικού «σπιτικού»: γιατί αγροτικό σπιτικό λογιάζεται το απέριττο φυσικό σύμπαν των αδέσποτων χωραφιών και των αστείρευτων λειμώνων, η κατοικία, χωρίς ιδιοκτησιακούς τίτλους, του αγρότη- γητευτή της γης καθώς φυλλομετράει το «ευαγγέλιο» της αστείρευτης γης του και το φέρει, αντιγράφοντας τη σοφή του ολιγάρκεια, στο δικό του χτισμένο σπιτικό.
Έμεινα επίμονα στην πρώτη ξεναγούσα παράγραφο της Βέρας Λάζαρη-Σταματέλου: «Δε θυμάμαι πότε ακριβώς ήταν που άρχισα να κοιτάζω χαμηλά, γύρω μου περπατώντας στην εξοχή. Στις αναμνήσεις από τα παιδικά μου χρόνια, στις πασχαλινές βόλτες στην Κουζούντελη, στα μονοπάτια του δάσους στο Σμουλάκι, στον Παράδεισο και την Κατούνα, από τις ομορφιές της φύσης με μάγευαν τα μικρά και τα ασήμαντα, αυτά που ίσως πολλοί τα προσπερνούν πατώντας τα, πολλές φορές χωρίς να βλέπουν». Μια ανάγνωση της πολιτικής ιστορίας; Μια μεταγραφή της ανθρώπινης κοσμοεικόνας, καμωμένης τώρα με τις σχέσεις του ανθρώπινου imperium απέναντι στη φαινομένη πραότητα της φύσης; Ένα παιχνίδι εξουσιαστικού νατουραλισμού ανάμεσα σε δυνατό και αδύναμο, σε φέρουσα ικανότητα καταστροφής και φερόμενη αδυναμία άμυνας; Ή και ευκρινέστερα, η gaudialis vox (η περιχαρής φωνή) των μικρών και των άσημων που επιμένουν στις σελίδες της κάθε αφήγησης να έχουν λόγο, να έχουν κάποτε τον πρώτο λόγο.
Προϊόν θητείας μακρόχρονης σε λαογραφικά περιβάλλοντα η εργασία της, τόσο ανάμεσα σε λαϊκούς ανθρώπους, γυναίκες και άνδρες των χωριών που συγκροτούν το πεδίο της τοπικής της έρευνας, όσο και στους δικούς της ανθρώπους: τον πατέρα της εισαγγελέα εφετών Χριστόφορο Λάζαρη (που μας πρόσφερε «Τα Λευκαδίτικα», το πρώτο λεξικό του τοπικού μας γλωσσικού πολιτισμού), τον λαογράφο Πανταζή Κοντομίχη, τον Βαγγέλη Σταματέλο τον άντρα της, ζώσες παρουσίες στη διάθεσή της όλοι, με τον τρόπο του ο καθένας και μέσα από αξεδιάλυτες συναντήσεις και διαδρομές του βιώματος. Στον ακριβοδίκαιο και ανταποδοτικό τής ευγνωμοσύνης της κατάλογο προς αυτούς μαζί με τα οφειλόμενα-ευχαριστίες και ευγνώμων ανάκληση της εμπειρίας-μας αποκαλύπτει τη μέθοδο και τα στάδια της σπουδής της στο ανάγνωσμα της απλόχερης λευκαδίτικης φύσης: έκφραση μιας νατουραλιστικής λαϊκότητας που εμμένει στην απροσποίητη αθωότητα της φυσικής της γλώσσας και ομορφιάς, αυτήν που τη μιλούν το ίδιο απροσποίητα οι καθοδηγητές της στα χωριά της Λευκάδας καθώς κουβεντιάζουν τη φύση με το αλφαβητάρι του μόχθου στη γη τους. Και, πρόσχαροι αυτοδίδακτοι «επιστήμονες» χαίρονται να μεταδίδουν-αντίθετα κάποτε προς ακαδημαϊκούς συναδέλφους- από τη μια στην άλλη γενεά τις μεγάλες προίκες της κληρονομημένης σοφίας τους: να ακούνε και να καταλαβαίνουν κι έπειτα να εξημερώνουν τα κύτταρα της ζωής στα χωράφια και στους κήπους μετατρέποντας τα αποκαλυμμένα μυστικά σε κώδικες φιλικούς της ζωής και της ομορφιάς της.
Ο μικρός, ιδιαίτερος κύκλος στη ζωή των ανθρώπων της, εγχάρακτος πάνω στα πέταλα των λουλουδιών τής κ. Βέρας Λάζαρη- Σταματέλου, μετεωρίζεται απέθαντος γύρω της υπαγορεύοντας μυστικά ζωής και ονόματα, συνήθειες, γιατροσόφια και έθιμα, καθώς εγγράφει στο σημειωματάριο της σκέψης της το λαϊκό universum του μακρόβιου οδοιπορικού της: «Μεγάλο ευχαριστώ χρωστώ σε φίλες και φίλους που με συντρόφεψαν στις αναζητήσεις μου ή μου ονομάτισαν τα λουλούδια με τα τοπικά τους ονόματα, όπως τα άκουγαν από παλιά, από στόμα σε στόμα. Από τους μεγαλύτερους η Σπυριδούλα Καλού-Διγενή, που μαζί της κι αν περπάτησα κι αν άκουσα ονόματα λουλουδιών και ο Θανάσης ο Καλός που πρόσφατα μου θύμισε ότι πολλά από τα βότανα των οποίων τα ονόματα αναζητούσα, ο παππούς μου απ’τον πατέρα μου, ο Γιώργης Λάζαρης ο δάσκαλος, χρησιμοποιούσε συχνά σε γιατροσόφια σαν φάρμακα σε προβλήματα υγείας των χωριανών και των παιδιών του σχολείου της Κατούνας. Το χωριό τότε αριθμούσε γύρω στις 150 οικογένειες και πάνω από 100 παιδιά, ο δε δάσκαλος έκανε και χρέη γιατρού ή κουρέα ή ό,τι άλλο χρειαζόταν για να βοηθήσει το χωριό, πατέρας ο ίδιος εννέα παιδιών».
Λυρικά ειπωμένη, στολισμένη με χρώμα «ταξιδιωτική εντύπωση» είναι η δουλειά της-ολόκληρης ζωής ενασχόληση με την «ποίηση» των ακίνητων χωραφιών:σύναξη και σύνταξη της ζωής ταυτόχρονα σε απέριττο γεωγραφικό άπλωμα αισθητικής αρτιότητας, που το μεταγράφει με την ευγένεια και την ένταση της δικής της καλλιτεχνικής όρασης. Και των συναισθημάτων τις παλίνδρομες κλίμακες, από τη μια στην άλλη εποχή, κάλεσμα επώνυμης ζωής που φεύγει και ξανάρχεται με του χρόνου την κυκλική θύμηση. Τα προσκαλεί στον υπομονετικό φακό της με τα μικρά τους ονόματα, μ’αυτά που οι συνομιλητές τους των κήπων και των χωραφιών τα βάφτισαν σε απροσδιόριστους μέσα στη λαϊκή παράδοση χρόνους, από το ύφος και την «παραξενιά» του το καθένα-γνώριμη της κοινωνικότητάς τους τακτική να βαφτίζουν στο όνομα μιας άλλης οικειότητας τους συγχωριανούς τους επικαλύπτοντας την πληκτική και άηχη κανονική ονοματολογία τους με παρατσούκλια, ευσύνοπτα περιγραφικά βιογραφικά να συνοδεύουν τη διαδοχή των γενεών. Κατάλογοι λαϊκής ποίησης- λυρικής και σατιρικής-τα τοπικά ονόματα των λουλουδιών-κι αν ακουστούν δίπλα από την αρχαιοελληνική και τη λατινική ή ευρωπαϊκή ονοματολογία τους είναι ως να συγκροτούν τις περιοδολογήσεις μιας γνήσιας «γραμματολογίας των λουλουδιών»: Aρενάρια Λευκαδία-Arenaria Leucadia, καμπανέλες-convolvulus elegantissimus/ ρολογάκια-nigella damascene/ ξολάχανο-κερίνθη η μεγάλη- cerinthe maior/ καλογεράκια-muscari comosum/ σαρκοθρέφτης-σκυλόγλωσσο-stachys germanica/ βoϊδόγλωσσο-βούγλωσσον-echiumplantagineum/ στριφτούλι-μήκων ο αφρώδης-silene vulgaris/ νυχάκι της πέρδικας-partridge’s nail/ πηγουνιά-παιωνία η κοραλλιόχρους-παιωνία pelegrina η Λευκαδία-paeonia Lefkadia/ γεροντολούλουδα-bellis perennis/ κοκοτσέλι-fumario officinalis/ κουφολαχανίδα-crepis incana/ του λαγού τ’αυτί-gynandriris sisyrinchium/ αχινάγκαθο-echinops graecus/ γουρνοπάπουτσο, κεκλαμιά ή γουρνοχόρτι (όνομα που τόσο με ξένισε όταν το πρωτάκουσα…) -cyclamen graecum/ βραχόφυτο-plant on the rock/ δρακοντιά-φιδόχορτο, δρακοντία η μεγάλη-arum maculatum/ πεντανεύρι,πεντάνευρο ή επτάνευρο το μείζον ή αρνόγλωσσο-plantago lanceolata/ αγιούλια-viola odorata…
Πρωταγωνιστές στη δική του θήκη της μνήμης και του φακού της το καθένα, συνθέτουν «γεγονότα» της εποχής, σταθμούς συναισθημάτων ανεξίτηλων για τη συγγραφέα τους: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη χαρά της ανακάλυψης του πρώτου κυκλάμινου, που ευνοημένο από λίγη περισσή υγρασία, άνθιζε δειλά το Σεπτέμβρη, σε κάποια σχισμή της ξερολιθιάς και σηματοδοτούσε δυστυχώς την ώρα της επιστροφής στην Αθήνα»/ «Μα πώς ξεχνιούνται τα ρόδινα συννεφάκια της κουτσουπιάς που ανθισμένη, νωρίς την άνοιξη, μαζί με την αγραπιδιά και τ’άλλα χρώματα, έστηναν στη Λευκάδα, τη δική μου Λευκάδα των χρωμάτων, το πανηγύρι της Λαμπρής, ή το καλοκαιρινό καλωσόρισμα από το άρωμα της «μυριανθισμένης», τρυφερής αγράμπελης!»
Θητεία στην ομορφιά, σπουδή στην ποίηση-της λευκαδίτικης φύσης, των λουλουδιών, της ίδιας της ζωής, η «ανάγνωση» των αγριολούλουδων της κ. Βέρας Λάζαρη-Σταματέλου. Κι ακόμα μια ηθική ανάγνωση της πράξης αυτών που αποφασίζουν- της ευθύνης όλων μας, όταν η δύναμη της ανθρώπινης καταστροφικότητας αναμετράται αλαζονικά με την εντελή διδακτική ομορφιά του φυσικού παραδείγματος.
Απο τα ΝΕΑ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
Βέρα Λάζαρη-Σταματέλου,
φωτογραφίες Φίλιππου Κολυβά
Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2009
Πως ονειρεύονται οι μαθητές το σχολείο!
α. να προκαλεί το ενδιαφέρον τους (36,3%)
β. να είναι καθαρό, όμορφο, με πολύ πράσινο και υποδομή για άτομα με ειδικές ανάγκες (13,3%)
γ. να ενθαρρύνει το διάλογο και τις δημοκρατικές διαδικασίες, τη συνεργασία και την ομαδικότητα (9,3%)
δ. να οργανώνει εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές για να καλλιεργούνται οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών (8,5%)
ε. να καλλιεργεί την κρίση και να διδάσκει επαγγελματικό προσανατολισμό (5,2%)
στ. να διαθέτει σχολικό ψυχολόγο (4,4%)
ζ. να διαχειρίζεται με τον κατάλληλο τρόπο τα περιστατικά επιθετικής και βίαιης συμπεριφοράς (4,1%)
η. να διαθέτει εσωτερικό κανονισμό με καταγεγραμμένα τα όρια συμπεριφοράς, να στηρίζεται στο τρίπτυχο: καθηγητές - γονείς - μαθητές και να δίνει έμφαση στις τέχνες και τον πολιτισμό (3,3%)
θ. να είναι ανοικτό στην κοινωνία, να αποθαρρύνει την ανταγωνιστικότητα και να διαθέτει «παράλληλη στήριξη» για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (2,6%)
ι. να αντιμετωπίζει θετικά τη «διαφορετικότητα» (2,2%)
κ. να αξιολογεί την εκπαιδευτική διαδικασία (1,5%)
λ. να έχει προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας (0,4%)
Τα χαρακτηριστικά αυτά αποτελούν την πρώτη επιλογή 270 μαθητών του Βαρβακείου Πειραματικού Γυμνασίου, οι οποίοι πήραν μέρος σε έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο που πραγματοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2007-2008 στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας με θέμα «Διαχείριση της βίας και της επιθετικότητας στο χώρο του σχολείου».
Το ερωτηματολόγιο δημιουργήθηκε από μαθητές της ομάδας του προγράμματος και στόχευε στην ανάδειξη, με τη διαδικασία της επιλογής, της καταλληλότερης πολιτικής αντι-βίας για το σχολείο μας, στην αναζήτηση των χαρακτηριστικών του «ιδανικού» σχολείου και στη διερεύνηση των σχέσεων των μαθητών με τους συμμαθητές τους καθώς και με άλλους παράγοντες της σχολικής ζωής.
Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2009
ΔΩΡΕΑΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΗ-120 ΚΑΝΑΛΙΑ- ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ
ΓΙΑ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΓΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ 120 ΚΑΝΑΛΙΑ ΚΑΙ ΤΑΙΝΙΕΣ
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ :
1) ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΜΙΚΡΟ VIDEO ΚΑΤΩ 2) ΣΤΕΙΛΤΕ 25 ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ "ΝΕΩΝ ΜΕΛΩΝ" ΑΠΟ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ (Με λιγότερες από 25 προσκλήσεις έχετε και λιγότερα κανάλια θα το διαπιστώσετε και εσείς.!) 3) ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ FASTBOOK ΑΠΟ THN ΔΙΕΥΘ: www.FASTBOOK.com.gr http://www.facebook.com/video/video.php?v=1145044395238
«Τρύπια» η απαγόρευση
Πολλά ελλείμματα στην εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου για την απαγόρευση του καπνίσματος -λόγω πλήρους απουσίας διοικητικών αποφάσεων που θα επέτρεπαν να υπάρχει αποτελεσματική εφαρμογή- επισήμανε χθες η υπουργός Υγείας, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, δηλώνοντας γι' άλλη μια φορά την πρόθεσή της να εισηγηθεί ένα νέο, βελτιωμένο και εφαρμόσιμο θεσμικό πλαίσιο.
Η υπουργός μίλησε για το θέμα κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για τη νέα αντικαπνιστική εκστρατεία «HELP» της διεύθυνσης Υγείας και Προστασίας του Καταναλωτή της Ε.Ε.
Οπως ανέφερε μεταξύ άλλων, «υπάρχουν πολλά ελλείμματα στην εφαρμογή. Συνεπώς είμαστε σε μια φάση που τώρα αξιολογούμε ακριβώς πώς μπορούμε αυτό το θεσμικό πλαίσιο να το βελτιώσουμε και να το κάνουμε πιο αποτελεσματικό. Γρήγορα θα έχουμε την ευκαιρία να επανέλθουμε».
Σύμφωνα με την κ. Ξενογιαννακοπούλου, πρέπει να επανεξεταστεί το θεσμικό πλαίσιο για την απαγόρευση του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους ώστε να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του, ενώ τόνισε πως δεν αρκούν μόνο τα διοικητικά μέτρα και η επιβολή του νόμου αλλά θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση και ευαισθητοποίηση ειδικά στους νέους.
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής καθηγητής Πνευμονολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγιώτης Μπεχράκης ανέφερε χαρακτηριστικά πως «σελίδες ολόκληρες νομοθετικών άρθρων και παραγράφων έχουν σχηματίσει ένα συγχυτικό αμυντικό φραγμό γεμάτο εξαιρέσεις, που τελικά μάλλον αναιρούν τον κανόνα του καπνίσματος στους χώρους εστίασης και διασκέδασης».
«Μικροσυμφέροντα»
Πρόσθεσε πως «η δημόσια υγεία, η αξιοπιστία της χώρας απέναντι σε διεθνείς οργανισμούς, όπως η Ε.Ε. και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), αλλά και η οικονομία των ασφαλιστικών μας οργανισμών δοκιμάζονται κατά τρόπο απαράδεκτο από συγκεκριμένα, συντεχνιακού περιεχομένου μικροσυμφέροντα, ενώ ο μέσος πολίτης έχει διατρανώσει την άποψή του ότι διεκδικεί "καθαρό αέρα" σε κάθε χώρο εργασίας, διασκέδασης και μεταφοράς».
Σεισμός 5,4 Ρίχτερ στη Ζάκυνθο
Με επίκεντρο στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Ζακύνθου.
έγινε ελαφρά αισθητός και στη Λευκάδα
Αναιμικός» ο σύγχρονος άνθρωπος σε σχέση με τον Νεάντερταλ
| |||
επιστολή αναγνώστη στην Καθημερινή
Προφητικός λόγος
Κύριε διευθυντά
Αναδιφώντας στην βιβλιοθήκην μου έπεσα επάνω σ’ ένα φυλλάδιο τυπωμένο στα Τίρανα το 1982. Ηταν ο προεκλογικός λόγος του Ενβερ Χότζα (σε νεοελληνική μετάφραση), που είχε εκφωνηθεί στα Τίρανα, στις 12 Νοεμβρίου 1982.
Λοιπόν, στη σελίδα 38 του φυλλαδίου μία παράγραφος είναι πάρα πολύ ενδιαφέρουσα. Ελεγεν ο Ε. Χότζα: «Τον τελευταίο καιρό οι Γιουγκοσλάβοι, βοηθούμενοι και από τη φίλη τους Ρωσία, μαζεύουν ολούθε “Μακεδόνες του Αιγαίου” για να τους έχουν και σαν εμπροσθοφυλακή για την Ελλάδα. Μία πρωΐα θα ακούσουν τα αφτιά μας ότι και ο Μέγας Αλέξανδρος Σλάβος ήταν. Γιατί να μη το κάνουν κι αυτό;».
Λόγος προφητικός; Ο άνθρωπος πολιτικός ήταν και πολιτική έκαμε. Είχεν αποστασιοποιηθεί από τη Σοβιετική Ενωση, η Κίνα ήταν πολύ μακριά και επεδίωκε την προσέγγιση με τη γειτονική Ελλάδα. Αλλωστε η χώρα του, η Αλβανία, είχε προβληθεί από τον τότε πρωθυπουργό μας ως «μοντέλο». Ομως, το σημαντικότερο είναι ότι η γειτονική των Σκοπίων χώρα ήξερε πολύ καλά τι σημαίνει «Μακεδονία του Αιγαίου» και για ποιο σκοπό προεβάλλετο.
Στο ίδιο φυλλάδιο και στη σελίδα 39 μνημονεύονται και 400.000 «λεγόμενοι Βορειοηπειρώτες Ελληνες». Μαρτυρία σημαντική για τον Ελληνισμό της Βορείου Ηπείρου. Αραγε πού είναι όλοι αυτοί σήμερα; Μήπως ανάμεσά τους και πάρα πολλοί που ευρίσκονται στην Ελλάδα και τους οποίους συλλήβδην αποκαλούμε Αλβανούς;
Παναγιωτης Γ. Νικολοπουλος - Ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος ε.τ.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
Δημοφιλείς αναρτήσεις
-
ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΔΑΚΤΥΛΙΔΙ ΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΩΝ...
-
Το μαντολάτο Στο εργαστήριο μέσα στο ειδικό σκεύος, που είναι πάνω από τη φωτιά, ρίχνουν τη ζάχαρη και το μέλι να βράσει, και ανακατε...
-
Ο Γιαούζος είναι Λευκαδίτικης καταγωγής κλαρινίστας δημοτικής μουσικής των αρχών του μεσοπολέμου, που πιστεύω ότι είναι το κορυφαίο κλαρί...
-
φωτογράφος Ιερομόναχος Γεννάδιος Δεμερτζής Ποίημα του Νάνου Βαλαωρίτη Παρακαλώ το παρακάτω ποίημα του ποιητή Νάνου Βαλαωρίτη να μην εκληφθεί...
-
Η λαδόπιτα είναι η πρωτοχρονιάτικη πίτα της Λευκάδος παράλληλα ήταν το γλυκό των χωριών για κάθε επίτευγμα της οικογένειας, αρραβώνας, γ...
-
Παρουσίαση της Ειρήνης Βρεττού Τα "Φυλακίσια" ή "Τση φυλακής, όπως ονόμαζαν οι παλιοί τραγουδιστάδες τα δίστιχα, που τ...
-
ΤΑ ΛΕΥΚΑΔΙΤΙΚΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ Πριν τρεις μήνες παρουσιάστηκε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων η διπλωματική εργασία του Μάνθου ...
-
Το σαλάμι και λουκάνικο Λευκάδος Το σαλάμι και λουκάνικο αέρος της Λευκάδος έχει μια μεγάλη ιστορία και αποτελεί μόνο του ειδικό τύπο στην α...
-
Τετράπυλον στην Αφροδισία της Μικράς Ασίας ιερό των Λελέγων του 1400 πΧ Λέλεγες πρωτοέλληνες στη Μικρά Ασία: προϊστορικό ταφικό μνημε...
-
Η ιστορία που μου έλεγε ο αγαπημένος μου καθηγητής Τηλέμαχος Στεριώτης επαληθεύεται από τα πράγματα. Η ιστορία που μας έλεγε για τα επί...