α. να προκαλεί το ενδιαφέρον τους (36,3%)
β. να είναι καθαρό, όμορφο, με πολύ πράσινο και υποδομή για άτομα με ειδικές ανάγκες (13,3%)
γ. να ενθαρρύνει το διάλογο και τις δημοκρατικές διαδικασίες, τη συνεργασία και την ομαδικότητα (9,3%)
δ. να οργανώνει εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές για να καλλιεργούνται οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών (8,5%)
ε. να καλλιεργεί την κρίση και να διδάσκει επαγγελματικό προσανατολισμό (5,2%)
στ. να διαθέτει σχολικό ψυχολόγο (4,4%)
ζ. να διαχειρίζεται με τον κατάλληλο τρόπο τα περιστατικά επιθετικής και βίαιης συμπεριφοράς (4,1%)
η. να διαθέτει εσωτερικό κανονισμό με καταγεγραμμένα τα όρια συμπεριφοράς, να στηρίζεται στο τρίπτυχο: καθηγητές - γονείς - μαθητές και να δίνει έμφαση στις τέχνες και τον πολιτισμό (3,3%)
θ. να είναι ανοικτό στην κοινωνία, να αποθαρρύνει την ανταγωνιστικότητα και να διαθέτει «παράλληλη στήριξη» για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (2,6%)
ι. να αντιμετωπίζει θετικά τη «διαφορετικότητα» (2,2%)
κ. να αξιολογεί την εκπαιδευτική διαδικασία (1,5%)
λ. να έχει προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας (0,4%)
Τα χαρακτηριστικά αυτά αποτελούν την πρώτη επιλογή 270 μαθητών του Βαρβακείου Πειραματικού Γυμνασίου, οι οποίοι πήραν μέρος σε έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο που πραγματοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2007-2008 στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας με θέμα «Διαχείριση της βίας και της επιθετικότητας στο χώρο του σχολείου».
Το ερωτηματολόγιο δημιουργήθηκε από μαθητές της ομάδας του προγράμματος και στόχευε στην ανάδειξη, με τη διαδικασία της επιλογής, της καταλληλότερης πολιτικής αντι-βίας για το σχολείο μας, στην αναζήτηση των χαρακτηριστικών του «ιδανικού» σχολείου και στη διερεύνηση των σχέσεων των μαθητών με τους συμμαθητές τους καθώς και με άλλους παράγοντες της σχολικής ζωής.