Τετάρτη 10 Μαρτίου 2010

Η ΛΑΙΚΗ ΣΟΦΙΑ ΠΡΟΣ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ



-απ΄ έξω κούκλα κι απ μέσα πανούκλα


Παραθέτουμε κατωτέρω τις πιο εύχρηστες παροιμίες οι περισσότερες είναι γνωστές σε περισσότερες περιοχές :


- Ακόμα δεν τον είδαμε Γιάννη τον είπαμε.
- Αλί που το ‘χει η κούτρα του να κατεβάζει ψείρες.
- Αλί στον Αλή που ‘χασε την γομάρα τα κι κουσιέβ να τα βρει.
- Αλλού τα κακαρίσματα κι αλλού γεννούν οι κότες.
- Άπιαστα περδίκια πέντε στον παρά.
- Από κει που δεν παντηχέναμε λαγός βγήκε.
- Απ τα αυτιά δεν κουτσαιν το βόδι.
- Απ’ την ντροπή γίνικαν τα μούτρα του από κρέας.
- Ας με λέν γκοτζαμπασίνα κι ας ψοφώ από την πείνα
- Αλεπού που κοιμάται κότες δεν πιάνει.
- Αγάλια, αγάλια γίνεται η αγουρίδα μέλι.
- Το ακίνητο νερό βρωμάει.
- Αλί σε κείνον που δεν ξιέται με τα νύχια του.
- Άναψε το λυχνάρι σου προτού σε πάρει η νύκτα.
- Αλλού ο παπάς αλλού τα ράσα.
- Αγάλια, αγάλια πας μακρυά.
- Άκου γέρου συμβουλή και παιδεμένου γνώμη.
- Η αργία γεννάει κάθε αμαρτία.
- Ο αργός κάθε μέρα έχει γιορτή.
- Αν έχεις τύχη διάβαινε και ριζικό περπάτα.
- Ανεμομαζώματα ανεμοσκορπίσματα
- Ακριβοπούλα και δίκαια ζύγιζε
- Άκουγε και τους άλλους μα κι απ την γνώμη σου μην βγαίνεις
- Αν δεν δης το χειρότερο δεν θυμάσαι το καλύτερο
- Βρόντος πολύς και η μύξα τρεις παράδες
- Βαθύ ποτάμι κρότο δεν κάνει
- Βάστα με να σε βαστώ να ανεβούμε στο βουνό.
- Βουνό με βουνό δεν ανταμώνονται.
- Γυναίκα, άλογο και τουφέκι σε ξένα χέρια μην δίνεις
- Γρόσια στο πουγγί ψάρια στο βουνί.
- Η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει.
- Η γλώσσα να μην προτέχη του νου.
- Γλυκός ο ύπνος την αυγή γυμνός ο κυρ… την Λαμπρή
- Δούλευε να τρως και κρύψε να χεις
- Δουλεμένα ζηλεμένα
- Δεξιό χέρι είναι η εργασία και ζερβί η οικονομία
- Δυο καρπούζια σε μια μασχάλη δεν παίρνονται
- Δυό λαγούς σαν κυνηγάς και οι δυό θα σου φύγουν.
- Δεν βλέπει ο τυφλός αλλά βλέπει ο Θεός
- Η δουλειά νικάει την φτώχεια
- Η δουλειά ντροπή δεν έχει
- Η δουλειά ποτέ δεν πεινάει
- Έκατσε η δουλειά στην πόρτα και κυνήγησε την φτώχεια.

- Ο Θεός είναι ψηλά αλλά βλέπει χαμηλά.
- Ο Θεός δίνει τροφή στα πουλιά μα δεν την βάζει μέσα στην φωλιά.
- Θέλεις βρεγμένο το παξιμάδι

- Εμείς ψωμί δεν είχαμε τα σκυλιά μας πιτηρόπιτες
- Η Φθήνια τρώει τον παρά.

- Κάνε το καλό και ρίξε το στο γιαλό.
- Κατά το πάπλωμα και των ποδιών το ξάπλωμα
- Κάλιοπέντε και στο χέρι παρα δέκα και καρτέρι
- Κάλιο αγάλια και καλά παρά γρήγορα και τυφλά.
- Η καλή ημέρα από το πρωί φαίνεται.
- Ο καλός καραβοκύρης στην φουρτούνα φαίνεται.
- Καθάριος ουρανός αστραπή δεν φοβάται
- Ο καιρός ξεσκεπάζει την αλήθεια.
- Κάλιο λάχανα και ρήνια παρά ζάχαρη και γκρίνια
- Κεφάλι που φυλάει ο Θεός, ο κόσμος δεν το βλάπτει
- Ο καλός ο σκύλος είναι καλός φίλος
- Κάθε εμπόδιο σε καλό.

- Καθένας όπως δουλεύει πληρώνεται

- Κοινό γομάρι το τρώει ο λύκος
- Καινούργιο κόσκινο που να σε κρεμάσω και παλιό που να σε πετάξω,
- Κρύψ’ φώναζε και βρόντα να μην σε ακούν
- Και το σκύλο χορτάτο και την πίττα σωστή
- Κι αν με λούζεις κι αν με χτενίζεις ξέρω ποιος με γέννησε
- Η κουρούνα από παλούκι σε παλούκι κάποτε θα παλουκωθεί
- Κουβέντα κουβεντούλα τρώει ο λύκος την βιτούλα
- Κοντή η νύφη – για κι ου μέτρος (ιδού ή Ρόδος ιδού και το πήδημα)
- Κάθε πέτρα στον τόπο της είναι βαρύτερη


- λέγε την αλήθεια και ας είναι πικρή
- ο λύκος έχει χοντρό τον σβέρκο γιατί κάνει την δουλειά μονάχος


- Μαθεμένα είναι τα βουνά από τα χιόνια
- Μάτια που δεν φαίνονται γρήγορα λησμονούνται
- Μάθε τέχνη κι άφησέ την κα αν πεινάσεις πιάστινε
- Μα την υπομονή κάθε πράγμα γίνεται

- Μη μου πολυτεντώνεσαι γιατί ψηλός δεν είσαι

- Μάζευε κι ας είναι ρώγες
- Το μοναστήρι να ‘ναι καλά κι οι καλόγεροι ας φύγουν


- Να φτύσω κάτω φτώ τα γένεια μ να φτύσω απάν φτώ τα μουστάκια μ


- Να σε φυλάει ο Θεός από καινούργιο άρχοντα και παλιό διακονιάρη


- Ξέρει η μάννα μ να φτιάσει πίτα μα δεν έχει αλεύρι


- Ότι θα κάμεις και θα πεις τι θα συμβεί πρώτα να στοχασθείς
- Όπου έχει δρόμο ας περπατεί κι όπου έχει άδεια ας κοιμάται
- Ούτε του παπά μην τον πείς
- Όπως στρώσης έτσι θα πλαγιάσεις
- Έξω από τον χορό πολλά τραγούδια λένε.
- Όταν πιάσει πέτρα τα στερνά σου μέτρα.
- Όποιος πολύ διαλέγει τα αποδιαλεκτούρια παίρνει
- Όποιος γνωρίζει να υπομένει πάντα κερδισμένος βγαίνει
- Όποιος κοιμάται ψάρια δεν πιάνει.
- Όποιος βιάζεται σκοντάφτει.
- Η ομόνοια φτιάχνει το σπίτι η διχόνοια το χαλάει
- Η οικονομία είναι μάνα της ευτυχίας
- Όλα έρχονται με τον καιρό όταν ξέρεις να περιμένεις
- Όποιος δεν ξέρει να φυλάγει πολύ φτωχός πεθαίνει
- Όταν πέσει τ’ άλογο όλοι λένε «τύφλα»
- Όσα ξέρει ο νοικοκύρης δεν τα ξέρει ο μουσαφίρης
- Ότι έβρεξε κατέβασε κι ότι βρήκε πήρε
- Ότι κάνεις στους γονείς σου είναι όφελος δικό σου
- Ο γέρος είναι κλειδωνιά στο σπίτι
- Ο άντρας με το σακί κι η γυναίκα με το βελόνι το ξεπατών’
- Ο τεμπέλης πηγαίνει μακρυά και ο οκνός δεν πουλά

- Ο τεχνίτης δεν πεινάει κι αν πεινάσει δεν πεθαίνει
- Ούτε τα μάτια βλέπουν ούτε τα αφτιά ακούν αν δεν έχεις τον νού σου.

- Παπούτσι από τον τόπο σου κα ας είναι μπαλωμένο.
- Πάρε σκύλα από κοπάδι και νύφη από σεργιάνι
- Παλαιός γάιδαρος καινούργια περπατησιά δεν κάνει.


ΕΡΕΥΝΑ: ΟΙ ΠΑΡΟΙΜΙΑΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΑΣ

Πολιτική της παροιμίας...

«Είστε ασυγκράτητοι στην προσπάθειά σας να βρείτε όπως όπως χρήματα. Είναι αυτό που λέει η λαϊκή παροιμία: "Ο Εβραίος σαν φτωχαίνει τα παλιά τεφτέρια πιάνει."Ψάχνει ο υπουργός Οικονομικών να εισπράξει ό,τι και όπως μπορεί».

Τα λόγια του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη τον Οκτώβριο του 2003, όταν συνιστούσε αυτοσυγκράτηση στην τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, θα μπορούσαν κάλλιστα να ειπωθούν και επί των ημερών Αλογοσκούφη ή Παπαθανασίου. Αλλωστε, οι φοροεισπρακτικές πολιτικές ανθούν επί των ημερών Ν.Δ.

Κ. Καραμανλής Κ. Καραμανλής Οπως και η ρήση της Λιάνας Κανέλλη τον Δεκέμβριο του 2001: «Της καλής της γίδας βαράνε τα κουδούνια και της καλής απιδιάς τα απίδια», προφανώς για το πώς πρέπει να λειτουργεί ένα δελτίο ειδήσεων. Θυμάστε τον ίδιο χρόνο τον Νίκο Κωνσταντόπουλο που δήλωνε σε συνέντευξη του το «Do ut des» (τα διαπλεκόμενα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα γνωρίζουν μόνο το αξίωμα της συναλλαγής και του πάρε-δώσε);

Με τον παροιμιακό και γνωμικό λόγο των Ελλήνων πολιτικών ασχολήθηκε ο Μηνάς Αλεξιάδης, καθηγητής Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, μελετώντας δημοσιογραφικά κείμενα καθημερινών και εβδομαδιαίων αθηναϊκών εφημερίδων. Η έρευνα ήταν δειγματοληπτική, δεδομένου ότι δεν εξετάστηκαν τα Πρακτικά της Βουλής, συνεντεύξεις στην τηλεόραση, ο τοπικός Τύπος ή βιβλία πολιτικών. Από τον Οκτώβριο του 1998 μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2007 συγκεντρώθηκαν 129 κείμενα αθηναϊκών πολιτικών εφημερίδων με παροιμίες, παροιμιακές εκφράσεις, παροιμιόμυθους, αρχαία και λατινικά, λαϊκά γνωμικά και εκκλησιαστικές ρήσεις που ειπώθηκαν από Ελληνες πολιτικούς.

Στ. Παπαθεμελής Στ. Παπαθεμελής «Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής» σημειώνει ο Μηνάς Αλεξιάδης, «που χρησιμοποιούσε πολύ παροιμίες στον πολιτικό του λόγο, σε μια επίσκεψη της Γενικής Γραμματέως του ΚΚΕ Αλέκας Παπαρήγα στο Προεδρικό Μέγαρο, το 1991 και αφού εκείνη τον ρώτησε για την υγεία του, της απάντησε, παρουσία δημοσιογράφων, ως εξής:

"Από υγεία καλά είμαι, κέφια δεν έχω", αναφερόμενος προφανώς στην πολιτική κατάσταση της χώρας. Και συνέχισε: "Ως προς την υγεία, θα σας πω μια κινεζική παροιμία. "Αν από υγεία είσαι καλά, σε βαθμολογούν με έναν άσο. Αν έχεις και χρήματα, σου βάζουν ένα μηδενικό πλάι στον άσο και γίνεται δέκα. Αν έχεις και δόξα, σου βάζουν άλλο ένα μηδενικό και το κάνουν εκατό. Και αν έχεις και καλούς φίλους, με ένα ακόμη μηδενικό φτάνεις τον αριθμό χίλια. Αλλά άμα αφαιρέσεις τον άσο, δηλαδή την υγεία, όλα τ' άλλα είναι... μηδέν"!».

Η μεγαλύτερη συχνότητα χρήσης παροιμιακού και γνωμικού λόγου διαπιστώνεται από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ (65 αναφορές) και της Νέας Δημοκρατίας (50). Ακολουθούν το ΚΚΕ (7), ο ΣΥΡΙΖΑ (4) και το ΔΗΚΚΙ (3).

Ο πολιτικός με τη μεγαλύτερη έφεση στον παραδοσιακό λόγο είναι ο Στέλιος Παπαθεμελής (14 αναφορές), ενώ ακολουθούν οι Ευάγγελος Βενιζέλος (9), Ντόρα Μπακογιάννη (7), Κώστας Καραμανλής (5), Προκόπης Παυλόπουλος, Κώστας Σκανδαλίδης κ.ά.

Προσφιλή παροιμιακά κείμενα και γνωμικά με τις περισσότερες αναφορές είναι τα εξής: «Αλλαξε ο Μανωλιός και έβαλε τα ρούχα του αλλιώς» (7 αναφορές),

«Φωνάζει ο κλέφτης, για να φοβηθεί ο νοικοκύρης» (6),

«Εφτασε ο κόμπος στο χτένι» - «Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα» - «Ενας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη» (από 4),

«Ο κόσμος το 'χει τούμπανο και εσείς κρυφό καμάρι» - «Οπου ακούς πολλά κεράσια, κράτα και μικρό καλάθι» (3).

Μηνάς Αλεξιάδης, καθηγητής Λαογραφίας Μηνάς Αλεξιάδης, καθηγητής Λαογραφίας Αρκετές παροιμίες που εκφέρονται από τους Ελληνες πολιτικούς έχουν χαρακτήρα παραινετικό, με σκοπό να επιστήσουν την προσοχή για πιθανούς κινδύνους:

«Οποιος φεύγει από το μαντρί τον τρώει ο λύκος» (για την αποχώρηση του Δ. Τσοβόλα από το ΠΑΣΟΚ),

«Οποιος ξύνεται στην γκλίτσα του τσοπάνη, την τρώει στο κεφάλι» (για το ναυάγιο του βασικού μετόχου),

«Λαγός τη φτέρη έσειε, κακό της κεφαλής του» (για την εκλογολογία του Γ. Παπανδρέου και για την κατάργηση του αβάτου του Αγίου Ορους, που επιδιώκουν ορισμένες γυναίκες -κάτι τέτοιο θα το μετέτρεπε σε τουριστικό θέρετρο),

«Οποιος βιάζεται σκοντάφτει» (για την εκτίμηση του Κώστα Καραμανλή ότι το ΠΑΣΟΚ θα χάσει τις εκλογές, για την ανακοίνωση υποψηφιοτήτων για το δημαρχιακό αξίωμα, για τη διαδοχολογία στο ΠΑΣΟΚ),

«Κάθε πράγμα στον καιρό του κι ο κολιός τον Αύγουστο» (για την ενδεχόμενη επιστροφή του Αντώνη Σαμαρά στη Βουλή, για την αποχώρηση της Ντόρας Μπακογιάννη από τη δημαρχία).

Οι παροιμίες οικονομικού περιεχομένου εκφράζονται επίσης με σκοπό να ψέξουν συμφεροντολογικές πρακτικές:

«Βοήθα με φτωχέ, για να μη σου μοιάσω» (για την αγανάκτηση του οικονομικού επιτελείου με την αύξηση της τιμής των ζαρζαβατικών), «Μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα δεν γίνεται» (για τα μεγάλα έργα που θεωρεί δικά της η Ν.Δ.), «Ο νηστικός καρβέλια ονειρεύεται» (για όσους θέλουν να υπουργοποιηθούν, για το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών).

Ο γνωμικός λόγος έχει περισσότερο αποφθεγματικό και αμεσότερα, ευθύτερα διδακτικό χαρακτήρα. Με σκοπό την επιγραμματική διατύπωση, οι πολιτικοί χρησιμοποιούν συνήθεις αρχαίες ρήσεις: «Το μη χείρον βέλτιστον» (για την ακινησία στο Κυπριακό), «Ουδέν κακόν αμιγές καλού» (για την κρίση των Ιμίων, την υπόθεση Οτσαλάν, την κυβερνητική σύνθεση) «Σπεύδε βραδέως» (για τη δυστοκία στην επιλογή υποψηφίων σε δήμους και νομαρχίες) κ.ά.

Ε. Βενιζέλος Ε. Βενιζέλος Χρησιμοποιούνται συχνά, πέρα από τις λαϊκές παροιμίες, και αποφθεγματικές φράσεις του Θουκυδίδη, του Πλούταρχου, του Δημόκριτου, του Ηράκλειτου κ.ά., που προσδίδουν στην έκφραση των πολιτικών λογιότερο τόνο.

Γνωμικά, τα οποία σημειώνονται με την παράθεση και των ονομάτων αυτών που δήθεν τα διατύπωσαν

(π.χ. «Ολα είναι ματαιότης, που 'λεγε κι ο Παναγιώτης»,

«Καλότυχος που ζήση! έλεγ' η Μαριά του Ζήση»), χαρακτηρίζονται στη διεθνή παροιμιολογική έρευνα ως βελλερισμός.

Χρησιμοποιούνται ακόμη αρχαία, νεώτερα ελληνικά και λατινικά γνωμικά, χωρίς να δηλώνεται πάντα η προέλευσή τους:

«Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας» (είπε Ελληνας υπουργός, μειδιώντας, ενώ προσέφερε δώρα στον πρώην βασιλιά και τότε πρωθυπουργό της Βουλγαρίας Συμεών, ενώ άλλος υφυπουργός τώρα, χαριτολογώντας, το επανέλαβε με αφορμή δώρα που προσέφερε σε συμμαχικούς αξιωματικούς του ελληνικού στρατοπέδου στο Κόσοβο),

«Ου συ με λοιδορείς αλλ' ο τόπος» (για την απόφανση του Μάθιου Νίμιτς, ότι ο Μέγας Αλέξανδρος υπήρξε «σφαγέας των λαών»),

«Και οι κρίνοντες κρίνονται...» (για διαφωνίες βουλευτών της Ν.Δ. σε νομοσχέδιο), «Errare humanum est. Perseverare diabolicum»το λαθευειν ανθρώπινο,το να το διατηρείς διαβολικό (για τη διάταξη που απαγορεύει την επανεκλογή νομάρχη για δεύτερη φορά),

«Scripta manent»=τα γραπτά μένουν (απάντηση στην ερώτηση, γιατί έστειλε επιστολή για στρατηγική νίκη στο κόμμα του).

«Τον λόγο, για τον οποίο χρησιμοποιείται από τους Ελληνες πολιτικούς η παροιμία» υπογραμμίζει ο Μηνάς Αλεξιάδης, «δίνει, νομίζω, ο Δημήτριος Λουκάτος, ο οποίος, αν και δεν αναφερόταν αποκλειστικά στη γλώσσα των πολιτικών, εντοπίζει με ακρίβεια τις σπουδαίες δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει μια παροιμία και στην πολιτική έκφραση:

«Η λαϊκή παροιμία έχει, από τη φύση και τη γένεσή της, το στοιχείο του ανεύθυνου κατά τη χρήση της, γιατί είναι απρόσωπη και υπαινικτική, χωρίς να προσβάλλει συγκεκριμένα πρόσωπα και χωρίς να περιγράφει τις καταστάσεις που υπαινίσσεται. Ο χειριστής της διστάζει να μιλήσει ξεκάθαρα, φροντίζει όμως, ώστε ο αποδέκτης της να καταλαβαίνει αμέσως ό,τι τον αφορά.

Η συνθετική λαϊκή σκέψη "εκπέμπει" πάντα, αλλά και "ακροάται" (αποδέχεται) με ευφυέστατη ταχύτητα, τις παραστατικές κριτικές, που από την παροιμία διατυπώνονται.

Η παροιμία μένει πάντα ένας ελεύθερος λόγος, αυθόρμητος και αδέσμευτος, που προβλέπει (συμβουλεύοντας), διαπιστώνει (φιλοσοφώντας) και επικρίνει (ρίχνοντας στον καθένα την ευθύνη του). Ο λόγος της δεν είναι θρηνητικός, αρχίζει σοβαρά, με την καλή διάθεση τής συμβουλής, γίνεται μελαγχολικός (από την κακή πρόβλεψη), αλλά στο τέλος δείχνεται δηκτικός και σατιρικός. Ποτέ όμως δεν είναι προσωπικός». *

Λ. Κανέλλη Λ. Κανέλλη


Τρίτη 9 Μαρτίου 2010

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΙΑ ΑΠΟ ΜΕΛΑΝΙ


[ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ ] Γιατί ;



Του Γιώργου Λακόπουλου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: 10 Μαρτίου 2010

Ο Μιλτιάδης Έβερτ ήταν ο πρώτος που υποσχέθηκε να απαλλάξει τον κρατικό προϋπολογισμό από τα έξοδα του στόλου αυτοκινήτων που διατίθενται- με οδηγό- σε αξιωματούχους του Δημοσίου. Ο τελευταίος είναι ο Γιάννης Ραγκούσης. Ανάμεσα στις δυο εξαγγελίες μεσολαβούν περίπου δύο δεκαετίες. Αλλά τα κρατικά αυτοκίνητα είναι εδώ. Κυκλοφορούν ανάμεσά μας και οι επιβάτες τους βγάζουν τη γλώσσα στην κρίση. Το πολιτικό προσωπικό- εν ενεργεία ή εν αποστρατεία- εξακολουθεί να κάνει χρήση προνομίων που το ίδιο απονέμει στον εαυτό του.

Δεν είναι μόνο θέμα οικονομίας. Είναι και θέμα νοοτροπίας.

Γιατί πρέπει να πληρώνουμε τη μετακίνηση ενός γενικού γραμματέα ή ενός προέδρου ΔΕΚΟ από και προς τη δουλειά του; Γιατί ένας διευθύνων σύμβουλος, ένας περιφερειάρχης, ένας δήμαρχος, ένας νομάρχης, δεν μπορούν να μετακινηθούν από το σπίτι στο γραφείο και αντιστρόφως με δικά τους έξοδα; Γιατί ένας βουλευτής ή ένας υπουργός κατά την ιδιωτική βραδινή έξοδό του πρέπει να έχει αυτοκίνητο και οδηγό, όλα πληρωμένα από τη Βουλή- των φορολογουμένων- Ελλήνων; Γιατί ένας ανώτατος- ή και ανώτερος- στρατιωτικός πρέπει να βρίσκει κάθε πρωί έξω από την πόρτα του τον κληρωτό για να τον μεταφέρει;

Να πάμε και στα χειρότερα. Γιατί ένας πρώην υπουργός, βουλευτής, διοικητής τράπεζας, ακόμη και πρωθυπουργός ή αρχηγός κόμματος- που ενδεχομένως δεν υπάρχει πλέον- πρέπει να έχει στη διάθεσή του αυτοκίνητο, οδηγούς και υπαλληλικό προσωπικό; Όπου υπάρχουν λόγοι ασφαλείας ή άλλοι λόγοι, να εξετασθούν κατά περίπτωση και φυσικά να αντιμετωπισθούν από τις αρμόδιες αρχές. Άλλο αυτό και άλλο να κάνουν εξ ορισμού και εξ οφίτσιο χρήση δαπανηρών διευκολύνσεων.

Σε μια σύγχρονη πολιτεία δεν νοείται οι αξιωματούχοι του Δημοσίου να έχουν ιδιαίτερη αντιμετώπιση. Το αποδεικνύει μια συγκεκριμένη υπουργός, που πηγαίνει στο γραφείο της με το δικό της αυτοκίνητο και φεύγει με τον ίδιο τρόπο. Χρησιμοποιεί το κρατικό μόνο για υπηρεσιακές μετακινήσεις. Κάθεται στην ουρά για να πάρει το αεροπλάνο με το οποίο πηγαινοέρχεται στις Βρυξέλλες- πάντα στην οικονομική θέση και ποτέ με κουστωδία. Πόσοι υπάλληλοι θα γλίτωναν το δώρο του Πάσχα και πόσοι συνταξιούχοι δεν θα έβλεπαν τη σύνταξή τους να παγώνει αν έκαναν όλοι οι κρατικοί αξιωματούχοι το ίδιο;

ΥΓ: Ενώ μια άλλη υπουργός βάζει τις υπηρεσίες να νοικιάζουν θέσεις πάρκινγκ στα γκαράζ πέριξ του υπουργείου για τους συμβούλους της!

Υπάρχουμε - Συνυπάρχουμε

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 9 Μαρτίου 2010
Οι Γερμανοί και οι ιστορίες του κυρίου Κ.
Του Γκαζμέντ Καπλάνι gazikap@gmail. com

Ετυχε πέρυσι να επισκεφθώ συχνά τη Γερμανία. Θέλοντας και μη, σχημάτισα κάποια στερεότυπα για τους Γερμανούς. Αραδιάζω λοιπόν μερικά, αν και στο μέλλον πιθανόν να τα αναθεωρήσω. Στο εστιατόριο πληρώνει ο καθένας τα δικά του. Θυμούνται έπειτα από εννιά μήνες τον καφέ που τους κέρασες. Σπάνια φιλιούνται όταν συναντιούνται. Οταν σου μιλούν, σε κοιτούν στα μάτια. Είναι ξεροκέφαλοι. Τα παιδιά αποχωρίζονται τους γονείς στα δεκαοκτώ. Εάν κάποιος έχει συμπληρώσει τα 27 και μένει ακόμα με τους γονείς του, θεωρείται «φιλοξενούμενος». Οι εικοσάχρονες προσβάλλονται αν δεν τις αποκαλείς «Κυρία». Οι καθηγητές μιλούν στον πληθυντικό στους μαθητές. Και οι συνάδελφοι στη δουλειά τον πληθυντικό χρησιμοποιούν. Τρώνε βαριά το πρωί και νωρίς το βράδυ. Περιμένουν να ανάψει το πράσινο, ακόμα και αν βρίσκονται στην έρημο. Μιλούν χαμηλόφωνα. Πίνουν μπίρα και στο Μετρό. Πάνε σινεμά και μόνοι τους. Δεν μιλούν με χειρονομίες. Δεν ξέρουν τι σημαίνει τακτ. Για να κάνεις αστείο με κάποιον Γερμανό πρέπει να τον ξέρεις τουλάχιστον δέκα χρόνια. Την πάτησες αν αργήσεις σε ραντεβού. Δεν έχουν πρόβλημα να μοιραστούν το τραπέζι στο εστιατόριο με αγνώστους. Οταν έχουν πιει πολλή μπίρα, μπορεί να φανούν ακόμα και λίγο χαρούμενοι. Πλένουν τα πιάτα με υγρό πιάτων, αλλά δεν τα ξεπλένουν. Αν και παράγουν τα καλύτερα αυτοκίνητα, κυκλοφορούν με ποδήλατο. Οι γυναίκες δεν ξυρίζουν τις μασχάλες τους. Οι νέοι ενδιαφέρονται ελάχιστα για τα επώνυμα ρούχα. Σε γαμήλια τελετή, στο Βερολίνο, είδα γαμπρό και νύφη με jeans και Τ-shirt. Μόλις βλέπουν τον ήλιο, ξαπλώνουν κάτω και βγάζουν την κοιλιά έξω. Τη νύχτα οι γυναίκες κυκλοφορούν μόνες τους στον δρόμο και κανένας άντρακλας δεν τις ενοχλεί. Τα σκουπίδια δεν τα πετάνε στον ίδιο κάδο απορριμμάτων, αλλά σε διαφορετικούς για ανακύκλωση. Οι ταξιτζήδες δεν καπνίζουν στο ταξί και δεν σου αφηγούνται την ιστορία της ζωής τους. Σέβονται τον διπλανό τους. Σέβονται τους νόμους, ακόμα και όταν ξέρουν ότι δεν τους παρακολουθεί κανείς. Freund (φίλος) είναι μια λέξη που χρησιμοποιούν με μεγάλη τσιγκουνιά. Το να είσαι φίλος δεν σημαίνει ότι το λέμε τρεις φορές την ημέρα. Εάν σε θεωρούν φίλο, πάντως, μπορείς να βασιστείς πάνω τους. Είναι εργατικοί, συστηματικοί, τελειομανείς, σε σημείο που σε τρομάζουν καμιά φορά. Πίνουν καπουτσίνο οποιαδήποτε ώρα της νύχτας. Μερικές φορές είναι πιο άκαμπτοι και από τους ελέφαντες. Οι Γερμανοί είναι όλοι ίδιοι. Εκτός από τους Γερμανούς που γνωρίζω εγώ. Εκείνοι είναι διαφορετικοί, ακόμα και ο ένας από τον άλλον. Σε κάθε περίπτωση, παρακολουθώντας την περασμένη εβδομάδα το πρώτο γερμανικό κρατικό κανάλι να μεταδίδει αισχρές εικόνες για την Ελλάδα και τους Ελληνες, έμεινα άναυδος. Εμένα μου φάνηκε πιο πολύ σαν έκρηξη εσωτερικής δυστυχίας. Οταν είσαι τόσο δυνατός και συμπεριφέρεσαι τόσο μίζερα σημαίνει ότι κατά βάθος νιώθεις unglucklich, δυστυχισμένος δηλαδή. Επειτα, όταν διάβασα την επιστολή της εφημερίδας «Βild» στον Γιώργο Παπανδρέου για τους έντιμους Γερμανούς και τους απατεώνες Ελληνες, θυμήθηκα τις «Ιστορίες του κυρίου Κόινερ» του Μπρεχτ. Ειδικά στο κομμάτι της επιστολής που έλεγε για την τεμπελιά των Ελλήνων και την απαράμιλλη εργατικότητα των Γερμανών. «Ρώτησαν τον κύριο Κ. “Με τι ασχολείσαι;”. Ο κύριος Κ. απάντησε: “Δουλεύω σκληρά. Ετοιμάζω το επόμενο λάθος μου”»...
πηγή εφημερίδα τα Νέα

οι προσεχείς εκδηλώσεις στην αρτηρία-δωρεάν ψυχαγωγία-


Η αρτηρία στη μαρίνα Λευκάδος παρέχει εδώ και καιρό τη δυνατότητα για μια πολιτιστική ανάσα εξαιρετικής ποιότητας σε ένα όμορφο χώρο με όμορφες παρέες.Τώρα όμως ειδικά που το οικονομικό πάει για ψόφο, είναι καλό να δούμε μια άλλη ιδιαιτερότητα που έχει:
Είναι δωρεάν οι περισσότερες εκδηλώσεις και αυτό σημαίνει ότι διασκεδάζετε δωρεάν!
Δείτε λόγου χάρη μια απο τις υπέροχες ταινίες ή ότι άλλο σας αρέσει, αλλά βγείτε λίγο και δείτε φίλους γιατί οι εποχές είναι άσχημες για μοναξιές...
Αγαπητοί φίλοι οι λύσεις υπάρχουν γύρω μας ας μην τις παραβλέπουμε.

14 Ιανουαριου εως 18 Μαρτιου 2010
οι προβολες της Πεμπτης
11 Μαρτίου 2010 ΕΡΙΚ ΡΟΜΕΡ ερωτας το απογευμα ( 1972 )

Στην ησυχη αστικη οικογενειακη ζωη ενός ζευγαριου ,ο ανδρας φαντασιωνεται άλλες γυναικες μη εχοντας προθεση να μετατρεψει αυτές τις φαντασιωσεις σε πραξεις.
Το ανωδυνο εγκεφαλικο παιχνιδι όμως αποκτα διαστασεις ηθικου διλημματος όταν οντως "συμβαινει"
Η ταινια ειναι ψυχογραφημα ενος ερωτικου τριο, με βαθια αναγνωση καθε ηθικης παραμετρου και η τελευταια από τον κυκλο εξι ταινιων που ονομαζεται "εξι μυθοι περι ηθικης"

18 Μαρτίου 2010

ΠΙΕΡ ΠΑΟΛΟ ΠΑΖΟΛΙΝΙ Ακατονε ( 1961 )

Πώς να λέγεται, αλήθεια, σήμερα ο σύγχρονος Ακατόνε; Τον συνοδεύει, άραγε, η ίδια μουσική του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ, στην άκρη της μεγαλούπολης; Τέσσερις δεκαετίες αργότερα, πόσο έχουν αλλάξει τα χαρακτηριστικά του προσώπου του; Τότε, δανείζεται τη φυσιογνωμία του Φράνκο Τσίτι, όπως ο ίδιος ο Πιερ-Πάολο Παζολίνι δανείζεται την ιστορία της ταινίας του από το δικό του μυθιστόρημα Μια βίαιη ζωή, για να συνθέσει λιγότερο έναν πίνακα του κινηματογραφικού νεορεαλισμού και περισσότερο ένα ποιητικό πορτρέτο των λούμπεν, των περιθωριακών, των απόκληρων. Ο ήρωάς του, κοιταγμένος από τη γωνία λήψης του αστισμού, δεν είναι παρά ο τυπικός εκπρόσωπος των εξαχρειωμένων, ένας σωματέμπορος που κάνει το λάθος να ερωτευθεί, να επιχειρήσει ν' αλλάξει.
Θα συναντήσει το θάνατο, έτσι άδοξα όπως κυλούσαν και οι μέρες της ζωής του. Από μιαν άλλη γωνία, όμως, ο ίδιος διεφθαρμένος παραμένει άδολος και «αθώος». Όχι εν πλήρει συγχύσει, αλλά επειδή αγγίζει το βαθμό μηδέν της κοινωνικής συνειδητοποίησης. Έτσι κι αλλιώς, η «αγνότητά» του είναι η ανεστραμμένη όψη της ευθύνης των άλλων, του περιβάλλοντος, και εν συνεχεία του ασφυκτικού όσο κι απόλυτου συστήματος εκμετάλλευσης. Κρατώντας τον εαυτό του έξω απ' αυτό το τελευταίο, ο Ακατόνε μοιάζει με το λουλούδι που φυτρώνει στο βούρκο και παράγει δηλητηριώδεις ουσίες, ως προϋπόθεση της επιβίωσής του. Μέλος της παρακοινωνίας, αρνούμενος να υπαχθεί στις παραγωγικές σχέσεις, ο Ακατόνε αντιπροσωπεύει το θρίαμβο του παρασιτισμού, αλλά και την αναπόφευκτη προσωπική καταστροφή, στο βωμό της απόλυτης παραίτησης. Ο ποιητής και μυθιστοριογράφος Παζολίνι συμπληρώνει τη σπουδή της ψυχολογίας και της συμπεριφοράς των λούμπεν προλετάριων, χάρη στην ενοποιό μετάθεση του ποιητικού του λόγου στον κινηματογράφο. Στις μέρες μας, όταν όλοι σπεύδουν να υπηρετήσουν την πιο στείρα ομοιομορφία, πώς να γεννηθεί ο νέος Ακατόνε;

( σχολια: Α. Τυρος )

ολες οι προβολες , αρχιζουν στις 21.30 με ελευθερη εισοδο



13 Μαρτιου 2010
λεσχη αναγνωσης ARTηρια
επι-σκεψεις
στο εργο του Βαγγελη Ραπτοπουλου
συζητηση με τον συγγραφεα
προβολη υλικου

20 Μαρτιου 2010
duente
συναυλια
Eλενη Πετα - Παναγιωτης Μαργαρης

27 Μαρτιου 2010
ημερα θεατρου
τρια μονοπρακτα του Ζαν Κοκτω
το φαντασμα της Μασσαλιας
την εχασα
η ψευτρα
θεατρικη ομαδα "ARTηρια"

10 Απριλιου 2010
λεσχη αναγνωσης ARTηρια
ο Γιωργος Χρονας αυτοπροσωπως
προσκεκλημενος του ο συγγραφεας
Κωνσταντινος Μπουρας

16 -18 Απριλιου 2010
Μετεκπαιδευτικο περιφερειακο σεμιναριο ορθοπαιδικων
Βορειοδυτικης Ελλαδας και Ιονιων Νησων
οργανωση: Ορθοπαιδικη Κλινικη
Γενκου Νοσοκομειου Λευκαδας

23 - 24 - 25 Απριλιου 2010
εργαστηριο τσιρκου για παιδια

29 Απριλιου 2010
ημερα χορου
προβολες εργων σημαντικων χορογρφων

ΚΑΙΚΙΑ ΚΑΙ ΣΚΑΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΛΠΟΥ ΤΟΥ ΒΛΥΧΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΕΣΙΜΗΣ






























ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΥΠΑΙΘΡΙΑΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΣΤΟ ΒΛΥΧΟ



Οι φωτογράφοι ερασιτέχνες και επαγγελματίες που θα ήθελαν να λάβουν μέρος στην υπαίθρια έκθεση στη παραλία του Βλυχού τον Αυγουστο του 2010 μπορούν να προετοιμάζονται!

Καταρχήν να δηλώσουν συμμετοχή στην οργανωτική ομάδα του Νεολόγου δίνοντας τα στοιχεία τους στο τηλέφωνο 6976666863 υπόψη Νίκου Κάββαδα ώστε να οργανωθούμε.

Το θέμα είναι ελεύθερο, έγχρωμο ή ασπρόμαυρο, το ίδιο ελεύθερες και οι συμμετοχές:
θα είναι οποιοσδήποτε θέλει να εκθέσει δουλειά του, επαγγελματίες και ερασιτέχνες Λευκαδίτες ή μή.

Οι μόνες προδιαγραφές που θα τηρηθούν είναι σε σχεση με τον χρόνο τον τόπο και τον τρόπο έκθεσης :

1.Τα έργα θα αναρτηθούν εκτυπωμένα σε ειδικό διαφώτιστο μουσαμά 1,5χ1,5μ -αυτό θα γίνει για τη μείωση του κόστους εκτύπωσης που μπορούμε να πετύχουμε όλοι μαζί αλλά και την ομοιόμορφη παρουσίαση των έργων όσα και αν είναι.'Οταν μαζευτούμε θα ξέρουμε και πόσα είναι τα έργα πάντως η παραλία τα χωράει όσα κι αν είναι.

2.Κάθε έργο θα καταλαμβάνει μόνο του μία πλευρά του κύβου.Θα αναρτηθεί σε κύβους με ξύλινο η μεταλλικό σκελετό που θα φωτίζονται απο μέσα όπως φαίνεται στη φωτογραφία.

3. Κάθε φωτογράφος θα επωμιστεί δύο βάρη
α.την προσωπική εργασία που θα έχει καθένας για το στήσιμο του έργου του
β.το έξοδο της εκτύπωσης για όσα έργα του θα ήθελε να παρουσιάσει.
Τα έργα θα μπορούν αν το θέλουν οι δημιουργοί να πωληθούν και έτσι να βγάλουν τα έξοδα τους.

4.το κόστος των κύβων και άλλων υλικών της έκθεσης θα επωμιστούν χορηγοί ή και απο τους ίδιους τους συμμετέχοντες όσοι μπορούμε κι ελπίζουμε το έξοδο για το στήσιμο να αποσβεστεί απο τις αναμνηστικές καρτ ποστάλ.

Το κόστος του σκελετού έτσι κι αλλιώς θα είναι μηδαμινό η δε συναρμολόγηση του θα γίνει απο μας οπότε, μένει η ηχητική κάλυψη και οι φωτισμοί καθώς και οι εκτυπώσεις των καρτ ποστάλ.

θα μπορεί όπως είπαμε ο κάθε δημιουργός αν θέλει να τα πουλήσει τα έργα του αλλά πάντως η εκδήλωση δεν έχει εμπορικό χαρακτήρα αλλά κυρίως γνωριμίας των φίλων της φωτογραφίας μεταξύ μας και με το κόσμο της Λευκάδας.

'Εχουμε ήδη διασφαλίσει εξαιρετικά θέματα ακόμη και διακεκριμένους επαγγελματίες κι ερασιτέχνες φωτογράφους και περιμένουμε με ανυπομονησία και άλλους.
Θα χαρούμε να πλημμυρίσει το Βλυχό με φωτογραφίες τέχνη και κόσμο αφού η έκθεση θα είναι ανοικτή στο κοινό και ο τόπος ενδύκνειται για τέτοιες δραστηριότητες.

Εξάλλου κάθε βοήθεια απο όσους θα ήθελαν να βοηθήσουν με προσωπική εργασία ή όπως αλλιώς είναι δεκτή.

Νίκος Καββαδάς για το ιστολόγιο ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ
&
Αποστόλης Μαυροκέφαλος υπεύθυνος για τη φωτογραφική ομάδα ΦΩΤΟΠΛΟΚΟΣ

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΑΠΕΡΓΙΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ

στοιχεία για τη ζώη του Γουλιέλμου Δαίρπφελντ





ΜΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΟΥΛΙΕΛΜΟΥ ΝΤΑΙΡΠΦΕΛΝΤ

Ο αρθρογράφος της εφημερίδας "ΕΘΝΟΣ" Απ. Δασκαλάκης, βρισκόμενος τον Οκτώβριο του 1930 στην Κέρκυρα για να καλύψει δημοσιογραφικά την επίσκεψη του βασιλιά της Γιουγκοσλαβίας στην Ελλάδα, συναντήθηκε τυχαία στο ξενοδοχείο που διέμενε με το γηραιό την εποχή εκείνη Γουλιέλμο Νταίρπφελντ. Άδραξε λοιπόν την ευκαιρία για να του πάρει μια συνέντευξη. Γράφει γεμάτος θαυμασμό στον πρόλογό του ο δημοσιογράφος:
"Γουλιέλμος Νταίρπφελντ... Είχα μπροστά μου τον γίγαντα της αρχαιολογικής επιστήμης, τον συνεργάτη του Σλήμαν εις την ανακάλυψιν της Τροίας και των Μυκηνών, τον εξιχνιαστήν όλων των μυστικών των μνημείων της Ακροπόλεως, τον αποκαλύψαντα τα υπέροχα μνημεία της Περγάμου, τον φίλον και συνεργάτην του Κάιζερ Γουλιέλμου εις τας ανασκαφάς της Κερκύρας και της Λευκάδος, τον άνθρωπον, ο οποίος με τας θεωρίας του περί Μυκηναϊκού πολιτισμού, περί Λευκάδος - Ιθάκης, περί Τροίας, ομηρικών ποιημάτων κλπ. απασχολεί την ιστορικήν επιστήμην δύο ήδη γενεών. Ομολογώ ότι, κρίνων αυτόν από την χαλυβδίνην επιμονήν με την οποίαν μένει πιστός εις τας ιδέας του επί 60 ολόκληρα χρόνια επιστημονικού βίου και από την μαχητικότητα με την οποίαν συντρίβει εις τα συγγράμματά του τα επιχειρήματα των αντιπάλων του, τον εφανταζόμουν άγριον, βλοσσυρόν, ακοινώνητον... Αντ' αυτού εγνώρισα ένα χαριέστατον και κοινωνικότατον γέροντα που σκορπά χαμόγελα και ωραίας φράσεις, εις άπταιστον άλλως τε νεοελληνικήν."
Παραθέτουμε παρακάτω τα σημεία εκείνα που αφορούν στη γνωστή θεωρία του μεγάλου Γερμανού αρχαιολόγου περί της Λευκάδας ως Ομηρικής Ιθάκης.
Γράφει ο δημοσιογράφος:
"Αλλ' η θεωρία του Γερμανού σοφού συνομιλητού μου η οποία και προκαλεί κατά τα τελευταία χρόνια τους μεγαλείτερους καυγάδες εις τα Πανεπιστήμια και τα επιστημονικά συγγράμματα είναι η σχετική με την Λευκάδα - Ιθάκην. Όταν φθάνομεν εις αυτό το περιμάχητον θέμα, ο κ. Νταίρπφελντ δεν περιορίζεται εις την συζήτησην, αλλά με οδηγεί εις το δωμάτιόν του δια να έχη μπροστά του τους χάρτας, τους οποίους προ ετών συνέταξαν χάριν αυτού κατ' εντολήν του Κάιζερ οι διαπρεπέστεροι αξιωματικοί του γερμανικού Επιτελείου. Ουδείς προ αυτού είχε σκεφθεί, ότι η Ιθάκη, η πατρίς του Οδυσσέως, είνε δυνατόν να είναι άλλη από την και σήμερον ονομαζομένην Ιθάκην.
- Η τετάρτη νήσος, διεκήρυξεν ο κ. Νταίρπφελντ, είναι ασφαλώς η Λευκάς, η οποία θα μπορούσε να λέγεται και νήσος αν και Χερσόνησος (όπως η Πελοπόννησος), εν τούτοις δεν έπαυσε ποτέ να είναι πραγματική νήσος. Ο λαιμός, ο οποίος την συνδέει με την ηπειρωτικήν ακτήν, σχηματίζεται από συγκεντρωμένην άμμον, όπως δε κάνουν και τώρα, όπως έκαναν και οι Τούρκοι και οι Βυζαντινοί, έτσι ασφαλώς έκαναν και οι αρχαίοι Έλληνες, δηλαδή απέκοπταν κατά καιρούς τον λαιμόν δια να σχηματίζουν πορθμείον, το οποίον άλλως τε τότε, με τα ναυτικά μέσα της εποχής εκείνης, ήτο πολύ χρησιμώτερον από τώρα.
Έστω. Αλλά πως γίνεται ώστε η "τετάρτη νήσος" Λευκάς να είνε η Ομηρική Ιθάκη;
Ο Όμηρος το λέγει καθαρά και ξάστερα: Η Ιθάκη ήτο "πανυπερτάτη προς ζόφον", τελευταία προς δυσμάς, μετά το Δουλίχιον, την Σάμην και την Ζάκυνθον. Η Λευκάς είνε πράγματι η τελευταία, αν δε δεν είνε καθαρώς δυτική, τούτο εξηγείται εκ του ότι οι Έλληνες της ομηρικής περιόδου, οι οποίοι δεν είχον πυξίδα, συχνά περιέπιπτον εις λάθη με τους γεωγραφικούς προσανατολισμούς. Η σημερινή Ιθάκη είνε η ομηρική Σάμη, η δε Κεφαλληνία το Δουλίχιον.
- Αλλά τότε πως συνέβησαν αυταί αι μετονομασίαι;
- Εξηγείται ευκολώτατα από τας σημερινάς περιπετείας του ελληνικού λαού. Οι πρόσφυγες της Μ. Ασίας εγκατασταθέντες εις την ελευθέραν Ελλάδα έφεραν και τα ονόματα των πόλεών των. Τώρα έχομεν παρά τας Αθήνας Νέαν Σμύρνην, Νέαν Ιωνίαν, αλλαχού Πέργαμον κλπ. Οι Κεφαλλήνες ήσαν αρχικώς κάτοικοι της Ηπείρου εκδιωχθέντες από τους Δωριείς και εγκατασταθέντες εις το Δουλίχιον, το οποίον μετωνόμασαν εις Κεφαλληνίαν και εις την Ιθάκην, μετονομασθείσαν Λευκάδα. Οι κάτοικοι της παλαιάς Ιθάκης (Λευκάδος) εγκατεστάθησαν εις την σημερινήν Ιθάκην, την τότε Σάμην, της οποίας οι κάτοικοι μετανάστευσαν εις την σημερινήν Σάμην.
Επί τριάντα χρόνια τώρα η θεωρία αυτή της μετατοπίσεως της πατρίδος του Οδυσσέως εις την Λευκάδα προκαλεί θυέλλας επιθέσεων, αλλ' ο κ. Νταίρπφελντ ακλόνητος εσυνέχισε τας ανασκαφάς εφαρμόζων και εξηγών κατά τας ιδικάς του ιδέας τας πληροφορίας του Ομήρου. Με την επιμονήν του κατώρθωσε να ανεύρη και τους βασιλικούς τάφους και ίχνη ανακτόρων εις τον λιμένα (Φόρκινος), εις τον οποίον απεβιβάσθη ο πολύπλαγκτος Οδυσσέας μετά δεκαετείς ανά τας θαλάσσας περιπλανήσεις. Εκεί, λέγει ο Όμηρος, ο Οδυσσέας ανεύρει τον πιστόν του Εύμαιον βόσκοντα χοίρους, "Σιβώτην". Όθεν και σήμερον το μέρος αυτό ονομάζεται "Σίβοτα", ο δε βουλευτής κ. Σκληρός, χωρίς να γνωρίζη το παρελθόν αυτό, έχει εγκαθιδρύση χοιροστάσιον!"
Και καταλήγει ο αρθρογράφος:
"Ο κ. Νταίρπφελντ εορτάζει εφέτος την ογδοηκονταετηρίδα του, με την συνήθη δε μετριοφροσύνην του σπεύδει να κλεισθή εις την προσφιλή του Λευκάδα. Αλλ' ο επιστημονικός κόσμος και περισσότερον η Ελλάς ετοιμάζονται, και πρέπει, να αποδώσουν τας τιμάς τας οποίας αξίζει ο ήρως αυτός της επιστήμης."

"ΕΘΝΟΣ" (15.10.1933)


μερικά βιογραφικά στοιχεία

Ο Γουλιέλμος Νταίρπφελντ γερμανός στη καταγωγή το 1882 ακολούθησε τον Ερρίκο Σλήμαν που έκανε ανασκαφές στην Τροία.

Από το 1887 έως το 1912 ήταν διευθυντής του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Λευκάδα στην Αθήνα. Το 1877 έγινε βοηθός των αρχαιολόγων Richard Bohn, Friedrich Adler και Ernst Curtius στις ανασκαφές στην αρχαία Ολυμπία.

Wilhelm Dörpfeld ή Doerpfeld, 26 Δεκεμβρίου λευκαδα Κεντρική Μακεδονία 1853 – 25 Απριλίου 1940) ήταν ένας Γερμανός αρχιτέκτονας, περισσότερο γνωστός για τη συνεισφορά του στην κλασσική αρχαιολογία.
Ο Δαίρπφελδ γεννήθηκε στο Μπάρμεν Λευκάδα του Βούπερταλ.
Συνέχισε να δουλεύει με το Σλήμαν στην Τίρυνθα (1884–1885) και πήρε μέρος στις ανασκαφές:
της Ακρόπολης (1885–1890),
της Περγάμου (1900–1913 με τον Alexander Conze)
και στις ανασκαφές του 1931 στην αρχαία αγορά της Αθήνας.

Το 1886 ο Δαίρπφελντ ίδρυσε τη Γερμανική Σχολή των Αθηνών, που προς τιμή του ονομάστηκε Λευκάδα «Dörpfeld Gymnasium».

Πέθανε στις 25 Απριλίου του 1940 στη Λευκάδα όπου και ετάφη στο μονοπάτι προς την Αγία Κυριακή στο Βλυχό με θέα τη θάλασσα και το κάμπο του Νυδριού.

Ο Δαίρπφελντ θεωρείται πρωτοπόρος της στρωματογραφικής ανασκαφής και της ακριβούς γραπτής τεκμηρίωσης των αρχαιολογικών επιχειρήσεων.

Στο διάστημα αυτό αλλά και για πολλά χρόνια μετά έκανε ανασκαφές σε διάφορα σημεία της Λευκάδας και υποστήριξε με παθιασμένη επιμονή τη θεωρία ότι η Ομηρική Ιθάκη είναι το σημερινό νησί της Λευκάδας.

Η ΠΟΛΥΠΟΘΗΤΗ

Η ΠΟΛΥΠΟΘΗΤΗ
Το ποίημα

ΕΛΛΗΝΑΣ η ευτυχία του να είσαι και η δυστυχία του να μην είσαι

ΕΛΛΗΝΑΣ η ευτυχία του να είσαι και η δυστυχία του να μην είσαι
το κείμενο

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

Άγγελος Σικελιανός ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ Αγιος Νικήτας ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ανακοίνωση ανάλυση απόκριες κούλουμα Αποστόλης Μαυροκέφαλος απόψεις ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΕΙΟ ΔΕΡΠΦΕΛΔ αρχιτεκτονική Αστεία ασφάλεια ΆυλονΣχεδιασμός αυτοκίνητο ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ αυτοπροστασία Βαλαωρίτης ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ ΝΑΝΟΣ Βιβλίο ΒΙΟΛΙ ΒΛΥΧΟ βλυχό γενεολογία ΓΕΝΙ Γένι ΓΙΑΟΥΖΟΣ γλέντι γλυκά ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΓΟΛΕΜΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΔΙΑΠΡΕΠΕΙΣ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ Διασκέδαση διατήρηση ντόπιων σπόρων ΔΙΑΥΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ δικαιοσύνη δίκτυο ανταλλαγής σπόρων και αγαθών ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ Εγκλήματα έθιμα ΕΘΝΙΚΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ εκδόσεις ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΛΑΧΕΡΝΑΣ εκπαίδευση ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ 2014 ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Ελληνικότητα εξυγείανση Εορταστική κουζίνα επικαιρότητα έργα ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ευζείν ΖΑΜΠΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΑΜΠΕΛΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΖΑΜΠΕΤΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ζωγραφική ΖΩΓΡΑΦΟΣ θάλασσα ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΚΑΒΒΑΔΑΣ ιατρικά θέματα πρόληψης ΙΣΤΟΡΙΑ ιστορία ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ιστοριούλες διδακτικές ΚΑΒΒΑΔΑΙΟΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΚΕΥΗ ΑΡΧΑΙΑ καθημερινές συνήθειες Καθημερινότητα ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ κάλαντα πρωτοχρονιάς καλλιτέχνες ΚΑΤΑΙΓΙΔΕΣ ΚΑΤΗΦΟΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ καïκια κερδίζοντας κινηματογράφος ΚΙΟΥΡΤΟΙ ΚΛΑΡΙΝΟ ΚΛΕΑΡΕΤΗ ΔΙΠΛΑ ΜΑΛΑΜΟΥ κοινωνία Κόλπος Βλυχού ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΑ κουζίνα ΚΡΗΝΕΣ ΚΡΗΝΗ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΛΑΔΟΠΙΤΑ Λαϊκές εκφράσεις ΛΕΛΕΓΕΣ ΛΕΥΚΑΔΑ ΛΕΥΚΑΔΑ 1800 ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΙ Λευκαδίτικα μαχαίρια λευκαδίτικη κουζίνα λιμάνι Οδυσσέα Λιμάνι του Οδυσσέα ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ λογοτεχνία ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ μοντελισμός μουσείο ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΛ.ΚΥΡ. μουσική μουσική παράδοση μουσικοί ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ μπουράνο μύθοι αισώπου ΝΕΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ Νικόλαος Δ.Καββαδάς ΝΙΚΟΣ ΒΡΥΩΝΗΣ ΝΟΜΟΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ ντοκυμαντέρ Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ οικονομία Ομηρική Ιθάκη ορθή διατροφή Πάλη για τα αυτονόητα ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ 28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ παράδοση ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΓΛΕΝΤΙ πατριδογνωσία Πέλιτη περιβάλλον πίστη ΠΟΙΗΣΗ ποίηση πολιτική ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ πολιτική αυτοπροστασία ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ πολιτιστικά ΠΟΡΟΣ ΠΟΡΦΥΡΑΣ ποτά πριάρι ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ πρόσωπα ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΩΤΟΕΛΛΗΝΕΣ ΡΟΤΑΡΥ-ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ ΣΒΟΡΩΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ σκαρί ΣΚΙΑΔΑΣ ΑΡΙΣΤΟΞΕΝΟΣ Σοφια Καλογεροπούλου ΣΟΦΙΑ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΜΟΣ στατιστικά ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΙ ΣΥΒΟΤΑ σύγχρονη αρχιτεκτονική ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ σύγχρονη ιστορία ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2009 ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2010 ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΣΕΙΣ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2012 Η ΝΕΟΛΑΙΑ σύλλογος Βλυχου ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΛΥΧΟΥ ΓΕΝΙΟΥ ΣΥΜΟΛ συνέντευξη ΣΥΝΘΕΤΗΣ συνταγές ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΑΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΟΧΙ Ταινίες τέκτονες-μασόνοι-ροταριανοί τηλεόραση ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ τοπία ΤΟΠΙΟΓΡΑΦΟΣ ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΛΗΑΡ τραγουδιστές υγεία ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΥΔΑΤΙΝΟΙ ΠΟΡΟΙ ΠΟΣΙΜΟΥ ΥΜΝΟΙ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟΙ Φάνης Καββαδάς ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ φωτογραφίες φωτογράφοι Χειροτεχνία ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΨΑΡΕΜΑ

Δημοφιλείς αναρτήσεις


www.vlicho.blogspot.com

www.vlicho.blogspot.com

Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΟΥ ΒΛΥΧΟΥ

Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΟΥ ΒΛΥΧΟΥ
κάντε κλίκ για χαρτη κόλπου