Κυριακή 11 Ιανουαρίου 2015

Ο ΠΟΡΦΥΡΑΣ



"Kοντά 'ναι το χρυσόφτερο και κατά δω γυρμένο,
π' άφησε ξάφνου το κλαδί για του γιαλού την πέτρα
κι εκεί γρικά της θάλασσας και τ' ουρανού τα κάλλη
κι εκεί τραβά τον ήχο του μ' όλα τα μάγια πόχει.
Γλυκά 'δεσε τη θάλασσα και την ερμιά του βράχου                 5
κι α δεν είν' ώρα για τ' αστρί θε να συρθεί και νά 'βγει.
(Xιλιάδες άστρα στο λουτρό μ' εμέ να στείλ' η νύχτα !).
Πουλί πουλάκι που λαλείς μ' όλα τα μάγια πόχεις,
ευτυχισμός α δέν ειναι το θαύμα της φωνής σου,
καλό δεν άνθισε στη γη, στον ουρανό, κανένα.                 10
Δεν το 'λπιζα να 'ν' η ζωή μέγα καλό και πρώτο !
Aλλ' αχ, αλλ' αχ, να μπόρουνα σαν αστραπή να τρέξω,
ακόμ', αφρέ μου, να βαστάς και να 'μαι γυρισμένος
με δυο φιλιά της μάνας μου, με φούχτα γη της γης μου !".
Kι η φύσις όλη τού γελά και γένεται δική του.
Eλπίδα, τον αγκάλιασες και του κρυφομιλούσες
και του σφιχτόδεσες το νου μ' όλα τα μάγια πόχεις.
Nιος κόσμος όμορφος παντού χαράς και καλοσύνης.

Aλλ' απαντούν τα μάτια του τρανό θεριό πελάγου
κι αλιά, μακριά 'ναι το σπαθί, μακριά 'ναι το τουφέκι !
Kοντά 'ν' εκεί στο νιον ομπρός ο τίγρης του πελάγου·
αλλ' όπως έσκισ' εύκολα βαθιά νερά κι εβγήκε
κατά τον κάτασπρο λαιμό που λάμπει ωσάν τον κύκνο,
κατά το στήθος το πλατύ και το ξανθό κεφάλι,
έτσι κι ο νιος ελεύτερος, μ' όλες τες δύναμές του,
της φύσης από τσ' όμορφες και δυνατές αγκάλες,
οπού τον εγλυκόσφιγγε και του γλυκομιλούσε,
ευτύς ενώνει στο λευκό γυμνό κορμί π' αστράφτει,
την τέχνη του κολυμπιστή και την ορμή της μάχης.
Πριν πάψ' η μεγαλόψυχη πνοή χαρά γεμίζει:                 30
Άστραψε φως κι εγνώρισεν ο νιος τον εαυτό του.

Aπομεινάρι θαυμαστό ερμιάς και μεγαλείου,
όμορφε ξένε και καλέ και στον ανθό της νιότης,
άμε και δέξου στο γιαλό του δυνατού την κλάψα.


( Σολωμός Διονύσιος από τα Ποιήματα και Πεζά, Στιγμή 1994)

Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015

Η ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ: ΤΑ ΓΛΥΚΑ


Οι εορτές στη Λευκάδα -όπως και σε όλη την Ελλάδα- κατέχουν μια ιδιαίτερη ξεχωριστή θέση στις  αναμνήσεις και τις όμορφες οικογενειακές εμπειρίες αλλά και στις γευστικές εμπειρίες των νέων και των μεγαλύτερων.
Τα γλυκά που έφτιαχνε η μητέρα μου είχαν σαφώς ανώτερη ποιότητα προερχόμενη
1.Από  τη πατροπαράδοτη συνταγή από το γνωστό τετράδιο της νύφης -το τετράδιο των συνταγών που έπαιρνε η νύφη από το πατρικό της για να συνεχίσει αυτά που έμαθε από το σπίτι που μεγάλωσε- είχαν βεβαίως πολύ γεμάτη και πλούσια γεύση. 
2. Γεύση σπιτική και συνειρμηκά εορταστική, με υλικά που ένα μεγάλο μέρος τους το διέθετε η κουζίνα επειδή τα παρήγαγε η οικογένεια
3.Τεχνικά υψηλής ποιότητας μαγειρική λόγω έφεσης και εξάσκησης της νοικοκυράς.
4.Γινόταν εξάλλου ένας υποτυπώδης διαγωνισμός για το ποιά νοικοκυρά ήταν η καλύτερη κι έτσι γευόμασταν θεσπέσια κατασκευάσματα.

Οι εορτές είχαν από την άλλη μια ιδιαίτερη χάρη κοινωνικότητας επειδή τότε ο κόσμος αντάλλασε επισκέψεις υποχρεωτικά αφού ήταν προσβλητικό να μην πάς να πείς χρόνια πολλά στον εορτάζοντα φίλο ή συγγενή.Έτσι για να τους προλάβεις όλους είχες μέχρι και μια βδομάδα μετά καιρό να πας.

Η γιορτή μπορούσε να συνοδεύεται και από οικογενειακό γέυμα ή δείπνο.Ήταν ευκαιρία για μαζώξεις μαζικές της αδερφοσύνης όπως λέγανε τότε.
Θυμάμαι τραπεζώματα των είκοσι και τριάντα ατόμων στη γιορτή του πατέρα μου του αγίου Δημητρίου, όπως αντίστοιχα και στων θείων μου επτά αδέρφια βλέπετε επτά οικογένειες μαζί.
 Αυτό κράτησε όσο είμαστε μικροί και δεν διεκδικούσαμε ονομαστική εορτή μετά αρχίσαμε να σκορπάμε γιατί γιορτάζαμε ταυτόχρονα σχεδόν όλα τα ξαδέρφια μαζί οπότε έσπασε αυτή η όμορφη κατάσταση.
Το κέρασμα ασχέτως τραπεζώματος ήταν: σοκολατάκι για αρχή, με αναψυκτικό, μετά ξηροί καρποί σε ποικιλία κυρίως αμύγδαλα, καρύδια, φουντούκια, φυστίκια αιγίνης, φυστίκια, κάσιους, σταφίδα σκούρη ή σουλτανίνα.
Τα γλυκά που συνόδευαν την εορτή ήταν κλασικά γλυκά ταψιού για τις ονομαστικές εορτές και συνήθως κέικ ή παντεσπάνι για τα γενέθλια.Πολλοί έφτιαχναν και τα Σπερνά -δηλαδή κόλυβα εορταστικά-προς τιμή των εκλειπόντων.
Τα σοκολατάκια παρόλο που ήταν πολύ απλό να γίνουν στο σπίτι πάντοτε τα θυμάμαι αγοραστά σε μορφή μαργαρίτας ή κουφέτου -τα γνωστά φοντανάκια- αγοραστά από το ζαχαροπλαστείο μαζί με τους ξηρούς καρπούς.
Το κυρίως γλυκό αν το έφτιαχνε η νοικοκυρά ήταν σίγουρα ταψιού μπακλαβάς αμυγδάλου, καταίφι, μπακλαβαδοκαταίφι, γαλακτομπούρεκο, ραβανί, αυγαραβανί, κοπεγχάγη, καρυδόπιτα, αμυγδαλόπιτα, σοκολατόπιτα, καρύδα. 
Πολλές φορές για ποικιλία αγόραζαν και κορμό σοκολάτα ή αμυγδάλου, κωκ και τελευταία πάστες αμυγδάλου και σοκολατίνες και πάει λέγοντας, αλλά κέρναγαν κι από τα γλυκά που έφερναν οι επισκέπτες ειδικά για τη γιορτή.

Τα γλυκά ταψιού ήταν τα γλυκά της νιότης  μου για κάθε εορταστική περίσταση γενέθλια ονομαστικές γιορτές και λοιπά.
Τα γλυκά αυτά που έφτιαχνε η μάνα μου για εορταστικές περιστάσεις ή και για δύσκολες ώρες- λιχουδιάς- ήταν τα εξής:
Σε περίοπτη θέση για τις ονομαστικές εορτές: 
ο στρογγυλός μπακλαβάς αμυγδάλου,  η καρυδόπιτα, η αμυγδαλόπιτα και η κοπεγχάγη, μπακλαβάς τρίγωνος με καρύδι, καταίφι, καταιφομπακλαβάς αμυγδάλου, εκμέκ καταίφι.

Για γενέθλια και για δύσκολες ώρες λιγούρας: γαλακτομπούρεκο, αυγαραβανί, ραβανί, καρύδα, κέικ πορτοκάλι, κέικ ανάμικτο, κέικ σοκολάτα, κέικ βανίλια με φρούτα, . χαλβάς -λαδόπιτα-
Εποχιακά ήταν:
τη Πρωτοχρονιά η βασιλόπιτα ή χαλβάς -λαδόπιτα-  
τα Χριστούγεννα οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα.
Τα αυγοκούλουρα την Ανάσταση.
Υπήρχαν βέβαια και τα γλυκά για τις απλές επισκέψεις μουσαφιραίων και την οικειακή χρήση:
Για το χειμώνα είχαμε τα γλυκά κουταλιού με φρούτα εποχής: σταφύλι, κυδώνι, λεμόνι, σύκο, νεράντζι.
Για οικειακή χρήση ήταν οι τηγανήτες,τα τηγανόψωμα, οι λουκουμάδες και οι αυγοφέτες για τα πρωινά του χειμώνα
Οι συκομαήδες, η μουσταλευριά, τα μουστοκούλουρα  επίσης το γλυκό σταφύλι και κυδώνι με το τρύγο.

Όλα αυτά τα εδέσματα αποτελούν το γευστικό πλούτο της παράδοσης μας και για τούτο στη προσπάθεια μου να τη προστατέψω από όλες τις νοθείες με κάθε λογής προσθήκες θετικές ή αρνητικές αλλά οπωσδήποτε επιπόλαιες, τις σημειώνω και τις δημοσιοποιώ, ώστε η γνώση που προκύπτει από την εμπειρία και τη γεύση να γίνει κτήμα των νέων αλλά και όσων από τους παλιότερους θα ήθελαν να τη γευτούν και να την προκρίνουν στην οικογένεια τους.
Στη σειρά συνταγών που θα ολοκληρωθεί κατα τη διάρκεια του χρόνου θα δώσω τις δοκιμασμένες συνταγές της μάνας μου και της μάνας της.

Πέμπτη 8 Ιανουαρίου 2015

ΓΛΥΚΟ ΤΑΨΙΟΥ ΚΑΡΥΔΑ

Γλυκό ταψιού Καρύδα

ΥΛΙΚΑ
8 αυγά
3 ποτήρια ζάχαρη
3 ποτήρια αλεύρι για όλες τις χρήσεις
2 κουταλιές σούπας μπέικιν πάουντερ -ή 2 φακελάκια μπέικιν-
350γρ φυτίνη ή βούτυρο
1 ποτήρι του νερού γάλα
3 ποτήρια καρύδα-350γρ-

ΕΚΤΕΛΕΣΗ
Χτυπάμε αρχικά τα αυγά και τη ζάχαρη για 1-2 λεπτά και προσθέτουμε και το βούτυρο.
Δουλεύουμε τη ζάχαρη με το βούτυρο ή τη φυτίνη μετά ρίχνουμε τα αυγά μετά ρίχνουμε το γάλα.
Ύστερα ρίχνουμε τη καρύδα μετά ρίχνουμε το αλεύρι ανακατεμένο με τη μπέικιν πάουντερ.

Βουτυρώνουμε  ένα μέτριο ταψί.
Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 175 βαθμούς σε αέρα για 40 λεπτά.
Θα πρέπει να κάνει χρώμα πάνω-κάτω και να μην είναι νερουλό στο κέντρο.
 Όταν είναι έτοιμο ξεκολλάει από τα τοιχώματα του ταψιού.

Ενώ ψήνεται το γλυκό, κατά το τελείωμά του φτιάχνουμε το σιρόπι, έτσι ώστε να είναι και τα δύο ζεστά όταν γίνει.

Μετά το φούρνο το κόβουμε και ρίχνουμε το σιρόπι.

σιρόπι από 3 ποτήρια νερό και 3 ζάχαρη
Βράζουμε τα υλικά για 5 λεπτά.

Αφού ψηθεί το γλυκό, το αφήνουμε 5 λεπτά έξω από τον φούρνο και το σιροπιάζουμε με το καυτό σιρόπι σιγά-σιγά με κουτάλα, έτσι ώστε να πάει παντού το σιρόπι και να μην χαλάσει η επιφάνειά του.
Από πάνω, πασπαλίζουμε με λίγη καρύδα.

Σερβίρετέ το αφού κρυώσει.
Μπορεί να σερβιριστεί το καλοκαίρι με μια μπάλα παγωτό.

Παρασκευή 2 Ιανουαρίου 2015

ΚΟΥΡΑΜΠΙΕΔΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΣΥΝΤΑΓΗ ΛΕΥΚΑΔΟΣ


κουραμπιέδες αμυγδάλου παραδοσιακής συνταγής Λευκάδος

Η συνταγή για τους κουραμπιέδες προέρχεται απο το τετράδιο με τις συνταγές της μάνας μου.
Το τετράδιο αυτό είναι εκείνο που έφερε από το πατρικό της  μαζί με τα υπόλοιπα προικιά της όταν παντρεύτηκε το πατέρα μου το 1968.
Είναι οι συνταγές που έφτιαχνε και η μάνα της και γιαγιά μου Ακριβούλα Δαμιανή.

ΣΥΝΤΑΓΉ ΓΙΑ ΚΟΥΡΑΜΠΙΕΔΕΣ ΓΙΑ 50 ΤΕΜΑΧΙΑ
Υλικά
3 ποτήρια του νερού βούτυρο αιγοπρόβειο [ανάμικτο: κατσικίσιο πρόβειο]
1 αυγό
2 ποτήρια του ούζου-σφηνάκι- ούζο
μισό κουταλάκι του γλυκού σόδα μαγειρική
1 ποτήρι του κρασιού αλισίβα
[σε ένα κατσαρολάκι βάζουμε ένα ποτήρι του νερού νερό  και δυο κουταλιές σούπας στάχτη κοσκινισμένη με ένα σουρωτήρι για να μην έχει καρβουνάκια ,τη βράζουμε για δυο λεπτά από τη βράση, αφήνουμε να κρυώσει τη σουρώνουμε και παίρνουμε τη ποσότητα που χρειαζόμαστε]
1 φακελάκι μπέικιν πάουντερ
[παλιά δεν είχαν μπέικιν πάουντερ και βάζανε μόνο σόδα και αλισίβα ]
1 1/2 ποτήρι νερού αμύγδαλα καβουρδισμένα χοντροκομένα
1 1/2 κιλό αλεύρι άχνη-μαλακό για όλες τις χρήσεις-
1 κιλό ζάχαρη άχνη
2 βανίλιες -σε κρυσταλική μορφή-
3 ποτήρια νερού βούτυρο
6-7 κουταλιές σούπας ζάχαρη

Εκτέλεση
Σπάμε τα αμύγδαλα, βράζουμε την ψύχα ολόκληρη ίσα ίσα για να μαλακώσει και να τα ξεφλουδίσουμε, τη λευκή ψυχα ολόκληρη τη βάζουμε με λαδόχαρτο στο φούρνο και τη καβουρδίζουμε καλά σε προθερμασμένο φούρνο στους 160β. για 15 λεπτά.
Όταν ετοιμάσουμε τα αμύγδαλα τα αφήνουμε στην άκρη.

Χτυπάμε ζάχαρη και βούτυρο να ασπρίσει να αφρατέψει το μίγμα στο δυνατό του μίξερ σε 15 λεπτά ή στο χέρι σε ένα μισάωρο.
Ρίχνουμε στο μίγμα το αυγό τις βανίλιες και όλα τα υλικά σιγά σιγά ανακατώνοντας
το ζυμάρι που δημιουργείται, δεν το παραζυμώνουμε, θέλουμε να είναι ευκολοδούλευτο ούτε πολύ ρευστό ούτε ξερό.
Δημιουργούμε μισοφέγγαρα ή στρογγυλούς κουραμπιέδες και τους
τους τοποθετούμε σε ταψί λαδόχαρτο πολύ αραιά γιατί θα φουσκώσουν.
Ψήνουμε σε μέτριο φούρνο -160 κελσίου- για μισή ώρα περίπου
μέχρι να πάρουνε ελαφρό ρόδινο χρώμα 
Για να κρυώσουν τους βάζουμε σε χαρτί κουζίνας απλωτούς.
Όταν κρυώσουν βάζουμε σε ένα λεκανάκι την ζάχαρη άχνη και τους κυλάμε έναν έναν μέσα
τέλος κοσκινίζουμε λίγη άχνη στη στίβα τους στη πιατέλα.
[Αν τους κάνουμε ζεστούς λασπώνουν απο κάτω λόγω των υδρατμών].

Διατηρούνται οι κουραμπιέδες και είκοσι μέρες -όλες τις γιορτές- ή όσο τέλος πάντων αντέξουν γιατί ποτέ δεν εικοσαρίζουν...!

ΚΑΛΑΝΤΑ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ


''τα κάλαντα'' έργο του Νικηφόρου Λύτρα

 Κάθε χρόνο τη παραμονή βγαίνουν τα παιδάκια με τα τρίγωνα να πούν τα κάλαντα σε κάθε σπίτι που επισκέπτονται τους ρωτάνε
-Να τα πούμε;
-Να τα πείτε!

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά
ψηλή μου δεντρολιβανιά
κι αρχή καλός μας χρόνος
εκκλησιά με τ'άγιου θρόνος

Αρχή που βγήκε ο Χριστός
άγιος και πνευματικός
στη γη να περπατήσει
και να μας καλοκαρδήσει.

Άγιος Βασίλης  έρχεται
και δεν μας καταδέχεται
από τη Καισαρεία
συ 'σαι αρχόντισσα κυρία.

Βαστά εικόνα και χαρτί
ζαχαροπλάστη ζυμωτή
χαρτί και καλαμάρι
δες κι εμέ το παλληκάρι

Το καλαμάρι έγραφε
τη μοίρα μου την έλεγε
και το χαρτί ομίλει
Άγιε μου καλέ Βασίλη.

και τέλος τα φιλεύουν γλυκά όπως μελομακάρονα κουραμπιέδες δίπλες και βέβαια τους δίνουν τη στρούνα δηλαδή το φιλοδώρημα τους κάποια χρήματα για το κόπο τους.

Τρίτη 30 Δεκεμβρίου 2014

Ο ΠΑΝΤΟΠΩΛΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΡΟΥΠΑΚΙΑ ΠΟΥ ΚΑΤΕΚΤΗΣΕ ΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Η ιστορία του Έλληνα μετανάστη Ιωάννη Ζωιτά και της γυναίκας του Μαρίας, οι οποίοι είναι ιδιοκτήτες ενός παντοπωλείου στο Μπρόντγουεϊ, κοντά στην 110η οδό από το 1977, έγινε θέμα στους ΝΥ Times.


Η οικογένεια σήμερα διαθέτει 5 μαγαζιά σε διάφορα σημεία της πόλης και άνοιξε και το 6ο. . Διαβάστε το αφιέρωμα των NY Times:

« Ο Ιωάννης, γνωστός και ως Big John, ήταν και παραμένει ένας ισχυρός υποστηρικτής των φρέσκων προϊόντων. Η Μαρία, πάντα χαιρόταν να μαγειρεύει για την οικογένεια της, όπως έκανε και μικρή στη Λευκάδα, μόλις τα παιδιά πήγαν στο κολέγιο αποφάσισε να προτείνει να πωλούν το cheesecake της στο μαγαζί.

«Ξεχασέ το, ποιος αγοράζει έτοιμο φαγητό σε ένα παντοπωλείο;» της είπε ο Ιωάννης. Αλλά τελικά ενέδωσε. Διαθέτει περισσότερα από 20.000 προϊόντα, 48 είδη αυγών και περισσότερες από 250 μάρκες μπύρας. Ωστόσο, ο Γιάννης Ζωιτάς, δεν μπορεί να ξεχάσει ότι στην παιδική του ηλικία το φαγητό ήταν δυσεύρετο.

Μεγάλωσε στο χωριό Ρουπακιάς στη Λευκάδα. «Επτά αγόρια και καθόλου φαγητό», είπε. Μεγαλώνοντας δούλεψε με τον πατέρα του στις ελιές και αμπέλια της οικογένειας. Σταμάτησε το σχολείο μετά την έκτη τάξη για να μπορέσει να δουλέψει, κάτι που ακόμα τον πονάει. Όταν ήταν 26 χρονών δούλευε στο κατάστημα της 110ης οδού, που ήταν τότε ένα ασφυκτικά γεμάτο μπακάλικο, πολύ μικρότερο και με διαφορετικό όνομα.

Το αγόρασε το 1977 καταθέτοντας προκαταβολή και ορκίστηκε να πληρώσει όλες τις δόσεις και να αλλάξει το όνομα σε Westside Market. «Είναι το μωρό μου», είπε ο κ. Ζωιτάς. Μεγάλωσε το κατάστημα, αγοράζοντας το διπλανό κενό μπαρ και μια τράπεζα. «Οι άνθρωποι άρχισαν να τρώνε ποιοτικά και πληρώνουν παραπάνω για αυτό» τόνισε. Τα καταστήματα φιλοξενούν και σπιτικά φαγητά και γλυκά που φτιάχνει η ίδια η σύζυγος του, η Μαρία Ζωϊτά, ή σεφ που ακολουθούν τις συνταγές της. Μάλιστα, η κόρη τους πουλάει στα καταστήματα τη δικιά της μάρκα ελαιολάδου.

Πηγή: http://mygonimo.blogspot.gr


Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΙΛΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ

Δελτίο Τύπου

Την Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014 πραγματοποιήθηκαν οι εκλογές στο νεοσύστατο σύλλογο "Φίλοι Δ.Β.Λ."

Το Διοικητικό Συμβούλιο που προκύπτει είναι το ακόλουθο:

1.Πρόεδρος: Λιβιτσάνου Ιωάννα
2.Αντιπρόεδρος: Ζαμπέλης Ιωαννίκιος
3.Γραμματέας: Φίλιππα Δήμητρα
4.Ταμίας: Ζαβιτσάνος Νίκος
5.Μέλος: Ρούσσου Μαρία

Από τα 63 εγγεγραμμένα μέλη προσήλθαν και ψήφισαν τα 43.
Όσοι επιθυμούν να γίνουν μέλη στο σύλλογο, να βοηθήσουν ή να ενημερωθούν σχετικά, μπορούν να έρθουν στη Βιβλιοθήκη τις ώρες λειτουργίας της.

Ευχαριστούμε πολύ όλους για την συμμετοχή σας και την στήριξη σας.

 Το Δ.Σ.

site: www.lefkaslibrary.gr
fb: Φίλοι Δημόσιας Βιβλιοθήκης Λευκάδας

 

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

Kαλώς όρισε


























Ο διαδικτυακός τόπος του συλλόγου Βλυχού και Γενιού Λευκάδος "θέαλλος" είναι γεγονός και η διεύθυνση του είναι theallos-vlychoy.blogspot.com

Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014

Ετοιμάζουμε το σύλλογο Βλυχιωτών



Το χωριό μας και τα προβλήματα του μάς οδηγούν στην απόφαση να οργανωθούμε και να συνεργαστούμε ώστε να αλληλοβοηθηθούμε και να γίνουμε πιο δραστήριοι και αποτελεσματικοί στην καλυτέρευση της ποιότητας ζωής στο χωριό μας.

Μια ομάδα φίλων θα αποτελεί το δραστήριο πυρήνα του νέου πολιτιστικού συλλόγου που ιδρύθηκε ήδη και όσοι ενδιαφερόμενοι προσέλθετε για να μεγαλώσουμε τη παρέα και τη δράση μας.

Η δράση του πολιτιστικού συλλόγου θα αφορά καταρχήν θέματα ποιότητας ζωής όπως: ασφάλειας, καθαριότητας, καλλωπισμού, βασικών εξυπηρετήσεων και υποδομών, περιβάλλοντος φυσικού και τεχνητού, πολιτισμού, αλλά και σειρά άλλων θεμάτων που θα καταθέσουμε στη τράπεζα ιδεών δράσεων.

Το καταστατικό έχει ήδη ετοιμαστεί και κατατεθεί στις αρχές έτσι ο σύλλογος τυπικά είναι ήδη γεγονός.

Λεπτομέρειες για καταστατικό,αρχαιρεσίες, συνδρομές, μέλη και τα λοιπά θα δώσουμε στα Λευκαδίτικα ιστολόγια και ιστοσελίδες -και από το παρόν προφανώς- μέχρι να φτιάξουμε το ενημερωτικό ιστολόγιο του συλλόγου που πιθανά θα έχει και γραμμή επικοινωνίας στο φέις μπουκ και ψηφιακό ραδιοφωνικό σταθμό για επικοινωνία από τα πέρατα της υφηλίου.

Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2014

Σύλλογος φίλων δημόσιας βιβλιοθήκης Λευκάδας


 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Η Βιβλιοθήκη, για να προσφέρει και να λειτουργεί κανονικά, έχει ανάγκη περισσότερους φίλους. Αξίζει να στηρίξουμε ενεργά μία απ’ τις λίγες εστίες πολιτισμού.
Ιδρύθηκε Σύλλογος με την επωνυμία «Φίλοι  Δημόσιας  Βιβλιοθήκης Λευκάδας».
Καλούμε  τα ιδρυτικά μέλη και όλους τους φίλους της Βιβλιοθήκης στη Γενική Συνέλευση Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014, ώρα 6μ.μ. στη βιβλιοθήκη.
Το προσωρινό διοικητικό συμβούλιο.

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΣ

Στη διαδικτυακή φωτογραφική ομάδα για τη Λευκάδα ανακάλυψα αρκετούς φωτογράφους που πιστεύω πως αξίζουν παρουσίασης και αναγνώρισης για τη δουλειά τους, δεν θα σας πω ποιοι είναι επαγγελματίες και ποιοι όχι.

Θα σας δείξω σήμερα φωτογραφίες του Λευτέρη Ζακυνθινού.















Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου 2014

ΚΑΒΒΑΔΑΙΟΙ ΑΠΟ ΠΟΥ ΚΡΑΤΑΕΙ Η ΣΚΟΥΦΙΑ ΜΑΣ


Η ιστορία που μου έλεγε ο αγαπημένος μου καθηγητής Τηλέμαχος  Στεριώτης επαληθεύεται από τα πράγματα.
Η ιστορία που μας έλεγε για τα επίθετα μας που στη προκειμένη περίπτωση αφορά το Καββαδάς έχει ως εξής.
Το επώνυμο πολλές φορές είναι ενδεικτικό του επαγγέλματος των γονιών όπως στη περίπτωση του Καββαδάς.
Ο καββαδάς ήταν ο εξειδικευμένος σαμαράς για τις αγωνιστικές σέλες του ιπποδρόμου επί Βυζαντίου τις λεγόμενες καββάδες.
Το επώνυμο σχετίζεται και με τους καββαθάδες που είναι κατασκευαστές αδιάβροχων μάλλινων ρούχων κάπες για στρατιωτικούς και για βοσκούς τις καββάθες.
Πιθανολογώ ότι οι καββάδες ήταν μια μίξη της τεχνικής με τη πυκνή ύφανση του μαλλιού -προερχόμενη από την ήπειρο αν δεν κάνω λάθος- για το κάτω μέρος της σέλας όπως έχουν και σήμερα ακόμη τα σαμάρια, και αυτό τους έδωσε την ειδική ονομασία.

Ο σελοποιός-σαμαράς καββαδάς ήταν αυτός που συνέδεε τον αναβάτη με το άλογο οπότε ήταν εξαιρετικά σημαντική η γνώση του και η τέχνη του στο να νικάνε οι διάφορες ομάδες: οι Βένετοι ή οι Πορφυροί κλπ.
Επρόκειτο δε για το δημοφιλέστερο άθλημα-θέαμα στην εποχή των Βυζαντινών.
Ήταν σαν να λέμε ειδικός στα μονοθέσια της φόρμουλα ένα της εποχής.
Δεν ήταν όμως ένας μόνο, ήταν οικογένειες ολόκληρες που είχαν αυτή την εξαιρετικά προσοδοφόρα όπως φαντάζεστε επαγγελματική ενασχόληση, και πέραν αυτού διέθεταν υψηλότατες γνωριμίες και διασυνδέσεις με τους άρχοντες της εποχής.

Ο αγαπημένος καθηγητής μας έλεγε πως λίγα χρόνια πριν την άλωση της Κωνσταντινούπολης είχαν την εσωτερική πληροφόρηση πως η Κωνσταντινούπολη θα πέσει λόγω κυρίως εσωτερικών εχθρών όπως κι έγινε, οπότε παρακινήθηκαν μεταξύ τους οι διάφορες οικογένειες ναύλωσαν ένα τουλάχιστο καράβι και έφυγαν για πιο ασφαλές μέρος κυρίως νησί.
Η πορεία που ακολούθησαν αφήνοντας ανθρώπους τους είναι η εξής: Μυτιλήνη, Χίος, Σάμος  και μετά στο Ιόνιο στη Λευκάδα και Κέρκυρα.
Το μεγαλύτερο όμως μέρος ήρθε στη Λευκάδα εκμεταλλευόμενο κάποια πολιορκία που επέτρεψε να χρησιμοποιηθεί το πλοίο ή τα πλοία τους σαν μέσο για το σπάσιμο της για τη μεταφορά στρατού και τροφίμων.
Με τη βοήθεια για το σπάσιμο της πολιορκίας οι πολιορκούμενοι  τοπικοί άρχοντες έδωσαν ειδικά προνόμια και εκτάσεις στις οικογένειες Καββαδαίων που πρώτοι κατοίκησαν ίσως και ίδρυσαν το παλαιό Κατωχώρι -ερείπια του βρίσκονται ανάμεσα στο Βλυχό και το Κατωχώρι-.
Οι Καββαδαίοι έγιναν αγρότες, ναυτικοί, έμποροι, πολιτικοί, ιερείς, νομικοί, δάσκαλοι αλλά και πρωτοτεχνίτες στην οικοδομή και στη ναυπήγηση ξύλινων πλοίων.
Όπως μπορούμε να δούμε έχουν μεταφερθεί και σε Αθήνα, Πειραιά, Πάτρα και Θεσσαλονίκη λόγω της εξάσκησης του επαγγέλματος του ναυτικού ή άλλου που απαιτούσε μετοίκηση σε αστικό κέντρο ιδιαίτερα δε λιμάνι.
Η παρακάτω εφαρμογή μας επιβεβαιώνει τα λόγια του εκλεκτού φιλόλογου-αρχαιολόγου Τηλέμαχου Στεριώτη.

http://apps.vrisko.gr/apo-pou-krataei-i-skoufia-sou/%CE%9A%CE%B1%CE%B2%CE%B2%CE%B1%CE%B4%CE%AC%CF%82

Δευτέρα 21 Ιουλίου 2014

Η ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ


Οι επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες από το 2009 ως το 2012, καταγράφονται σε πανευρωπαική έκθεση του ΟΟΣΑ σχετικά με τις δεξιότητες των 15χρονων μαθητών.
Σύμφωνα με την μελέτη PISA του ΟΟΣΑ, στην οποία το 2012 συμμετείχαν περίπου 510.000 μαθητές, ηλικίας από 15 έως 16 ετών, από τα 34 κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ, καθώς και από 31 χώρες εταίρους, (πάνω από το 80% της παγκόσμιας οικονομίας), παρατηρείται ότι η ΕΕ, ως σύνολο, υστερεί σημαντικά όσον αφορά στα μαθηματικά, αλλά η εικόνα είναι πιο ενθαρρυντική όσον αφορά στις φυσικές επιστήμες και την κατανόηση κειμένου.
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν, ότι από το 2009, δέκα κράτη μέλη (Βουλγαρία, Τσεχία, Γερμανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Ουγγαρία, Λετονία, Αυστρία, Πολωνία και Ρουμανία έχουν επιτύχει σημαντική πρόοδο στη μείωση του ποσοστού των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις στις τρεις βασικές δεξιότητες. Ωστόσο, πέντε χώρες της ΕΕ (Ελλάδα, Ουγγαρία, Σλοβακία, Φινλανδία και Σουηδία) κατέγραψαν αύξηση αυτού του αριθμού. Συνολικά, πάντως, η ΕΕ έχει καλύτερες επιδόσεις απ' ό,τι οι Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και οι δύο υστερούν σε σχέση με την Ιαπωνία.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα στην Ελλάδα, το ποσοστό των 15χρονων μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου ανέρχεται σε 22,6%, έναντι 17,8% στην ΕΕ. Το ποσοστό των μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά ανέρχεται σε 35,7% (22,1% στην ΕΕ) και στις φυσικές επιστήμες σε 38% (16,6% στην ΕΕ). Επιπλέον, μεταξύ 2009-2012, το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου αυξήθηκε κατά 1,3% (-1,9% στην ΕΕ), στα μαθηματικά κατά 5,4% (-0,2% στην ΕΕ) και στις φυσικές επιστήμες κατά 0,2% (-1,2% στην ΕΕ)
Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται  οι συγκεντρωτικοί βαθμοί της Ελλάδας στα τεστ του Pisa από το 2003 έως το 2012.

2003 2006 2009 2012
Μαθηματικά 445 459 466 453
Ανάγνωση 472 460 483 477
Επιστήμες 473 470 467
- - -
Στα Μαθηματικά τα Ελληνόπουλα έγραψαν κάτω του μέσου όρου συγκεντρώνοντας 453 μονάδες, συγκριτικά με τις 494 που είναι ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ. Από τους μαθητές που συμμετείχαν στις εξετάσεις το 35,7% είχαν χαμηλές επιδόσεις ενώ μόνο το 3,9% είχαν άριστες.
Η κατάταξη αυτή βάζει τους Έλληνες μαθητές στο ίδιο επίπεδο με τους ομόλογους τους στη Σερβία, την Τουρκία και τη Ρουμανία.
Παρολ’ αυτά η επίδοση της χώρας ήταν πάνω από τις 445 μονάδες που πέτυχε το 2003.
Ταυτόχρονα η έκθεση σημειώνει ότι ο ρυθμός βελτίωσης στα Μαθηματικά είναι μικρότερος.
Επίσης δείχνει κλείσιμο της ψαλίδας ανάμεσα στις επιδόσεις των κοριτσιών και των αγοριών καθώς από 19 μονάδες που υπερείχαν τα αγόρια το 2003 το 2012 η υπεροχή τους έναντι των κοριτσιών ήταν 8 μονάδες.
Η έρευνα αποκάλυψε επίσης ότι οι 15χρονοι μαθητές στην Ελλάδα βρίσκονται κάτω από το μέσο όρο στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένων με 477 μονάδες ενώ ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι 496.
Αυτό κατατάσσει τη χώρα στη 30η θέση ανάμεσα στις 34 χώρες του ΟΟΣΑ και στην 40η συγκριτικά με όλες τις συμμετέχουσες χώρες. Αυτή η επίδοση στην κατανόηση κειμένων φέρνει τους Έλληνες μαθητές στο ίδιο επίπεδο με συνομήλικους μαθητές στο Ισραήλ, στην Κροατία, στη Σουηδία, στην Ισλανδία, στην Τουρκία, στη Λιθουανία, στη Σλοβενία και στη Ρωσία.
Παρόμοια ήταν η εικόνα, που αποτύπωσε η έρευνα, στις επιστήμες. Και σε αυτή την κατηγορία οι Έλληνες μαθητές συγκέντρωσαν 467 μονάδες ενώ ο μέσος όρος είναι 501 μονάδες. Έτσι η Ελλάδα κατατάσσεται στην 31η θέση μεταξύ των 34 χωρών του ΟΟΣΑ και στην 42η μεταξύ των 65 χωρών που συμμετείχαν συνολικά στην έρευνα.
Στα ίδια επίπεδα ήταν και οι μαθητές στην Σλοβακία, το Ισραήλ και την Τουρκία.
Επίσης η έρευνα έδειξε ότι τα κορίτσια στην Ελλάδα ξεπερνούν τα αγόρια στις επιστήμες κατά 13 μονάδες.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο στόχος της ΕΕ είναι το ποσοστό των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις και στις τρεις δεξιότητες να μειωθεί κάτω από το 15% ως το 2020.
PISA-2012-(vol1)--Cover-(eng)-miniature
Σε ό,τι αφορά γενικότερα στην ΕΕ, το ποσοστό των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση μειώθηκε από 23,1% το 2006 σε 17,8% το 2012. Μέχρι στιγμής, μόνο επτά χώρες της ΕΕ έχουν επιτύχει το στόχο του 15% (Εσθονία, Ιρλανδία, ΠΟλωνία, Φινλανδία, Ολλανδία, Γερμανία και Δανία), ενώ αξιοσημείωτη πρόοδο έχουν πραγματοποιήσει οι Τσεχία, Γερμανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Πολωνία και Ρουμανία.
Εξάλλου, στα μαθηματικά, τέσσερα κράτη-μέλη της ΕΕ, η Εσθονία, η Φινλανδία, η Πολωνία και η Ολλανδία είναι μεταξύ των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις παγκοσμίως. Ωστόσο, κατά μέσο όρο στην ΕΕ δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος, από το 2009, όσον αφορά στη βελτίωση του ποσοστού των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις στα μαθηματικά. Σημαντική πρόοδο έχουν σημειώσει η Βουλγαρία, η Εσθονία, η Ιρλανδία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Αυστρία, η Πολωνία και η Ρουμανία.
Όσον αφορά στις φυσικές επιστήμες, παρατηρείται σταθερή βελτίωση σε επίπεδο ΕΕ. Το σχετικό ποσοστό των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις στην ΕΕ μειώθηκε από 20,3 % το 2006 σε 16,6 % το 2012, ενώ δέκα κράτη-μέλη βρίσκονται κάτω από τον στόχο του 15% (Τσεχία, Γερμανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Λετονία, Ολλανδία, Πολωνία, Σλοβενία, Φινλανδία και Μ.Βρετανία).
Αξίζει να σημειωθεί, ότι η ανάλυση του ΟΟΣΑ καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι οι πολιτικές, για να είναι αποτελεσματικές, πρέπει να εστιάζονται στη βελτίωση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. «Μετά το επίπεδο αυτό είναι συνήθως πολύ αργά για να αντισταθμιστεί η ευκαιρία που χάθηκε στο σχολείο», αναφέρει η έκθεση. Η ίδια ανάλυση επισημαίνει, επίσης, ότι η κοινωνικοοικονομική κατάσταση των μαθητών έχει σημαντική επίπτωση στις επιδόσεις: εκείνοι που προέρχονται από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος είναι πολύ πιθανότερο να έχουν χαμηλότερες επιδόσεις στα μαθηματικά, τις θετικές επιστήμες και την ανάγνωση. Άλλοι σημαντικοί παράγοντες περιλαμβάνουν τις κυρίως αρνητικές συνέπειες που συνεπάγεται η προέλευση από οικογένειες μεταναστών, τη σημασία της συμμετοχής σε προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα, καθώς και το άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ των φύλων, ως προς τις ικανότητες ανάγνωσης (τα κορίτσια τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα απ' ό,τι τα αγόρια).
Η Ανδρούλλα Βασιλείου, επίτροπος αρμόδια για θέματα εκπαίδευσης, πολιτισμού, πολυγλωσσίας και νεολαίας, δήλωσε: «Τα κράτη μέλη πρέπει να συνεχίσουν το έργο τους με σκοπό την αντιμετώπιση των χαμηλών επιδόσεων στη σχολική εκπαίδευση, ώστε να εξασφαλιστεί, ότι οι νέοι θα έχουν τις ικανότητες που χρειάζονται για να επιτύχουν στον σύγχρονο κόσμο. Τα αποτελέσματα μάς υπενθυμίζουν, ότι η επένδυση σε ποιοτική εκπαίδευση έχει θεμελιώδη σημασία για το μέλλον της Ευρώπης».
Σε ανάλογο πνεύμα ήταν και οι δηλώσεις του αναπληρωτή Γ.Γ. του ΟΟΣΑ Iβ Λετέρμ : «Σε μια παγκόσμια οικονομία, η επιτυχία δεν μετράται πλέον με βάση τα εθνικά πρότυπα και μόνο, αλλά και με βάση τα εκπαιδευτικά συστήματα που οδηγούν στις καλύτερες επιδόσεις. Τα αποτελέσματα για την ΕΕ υπογραμμίζουν, ότι ο ρυθμός βελτίωσης πρέπει να επιταχυνθεί, ώστε τα κράτη μέλη να μη φτάσουν να υστερούν έναντι άλλων οικονομιών».
 

Δευτέρα 7 Ιουλίου 2014

Ο ΤΟΠΙΟΓΡΑΦΟΣ ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΛΗΑΡ ΚΑΙ Η ΛΕΥΚΑΔΑ ΤΟΥ 1800

Ο Έντουαρντ Λήαρ (Edward Lear, 1812-1888), θεωρείται ο παραγωγικότερος και καλύτερος τοπιογράφος της Ελλάδας του 19ου αιώνα. Κατά τον γνωστό ιστορικό Ράνσιμαν, είναι ο μόνος καλλιτέχνης που κατάφερε να συλλάβει την ατμόσφαιρα και το ύφος του ελληνικού τοπίου.
Υπάρχουν 3.500 έργα του βικτωριανού καλλιτέχνη, με ελληνικά θέματα. Η κατά διαστήματα παραμονή του Λίαρ στην Κέρκυρα, που αγάπησε περισσότερο από κάθε άλλο τόπο στην Ελλάδα και αλλού, διήρκεσε συνολικά τέσσερα χρόνια, από το 1848 έως το 1864, οπότε τα Ιόνια νησιά ενσωματώθηκαν στην Ελλάδα. Το ελληνικό τοπίο τον μάγεψε.
151
Στις 30 Μαΐου 2014 σε επίσημη τελετή που έγινε στην Κέρκυρα τοποθετήθηκε η μπρούντζινη προτομή του Edward Lear στη μόνιμη πλέον θέση της στην ιστορική αίθουσα της Αναγνωστικής Εταιρείας Κέρκυρας.
Tο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας το 2012 με ευκαιρία τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη γέννηση του πραγματοποίησε έκθεση με τίτλο «ο Edward Lear και τα Ιόνια νησιά».
Σ’ αυτή την έκθεση ο Dr. Anthony Stevens, ψυχίατρος και συγγραφέας είχε δηλώσει μεταξύ άλλων: «Ο Lear είχε ως κύρια ενασχόληση την τοπιογραφία. Στα μέσα του 19ου αιώνα, σε μια εποχή που η φωτογραφία και η καρτ ποστάλ δεν είχαν ακόμα γίνει τα πιο προσφιλή μέσα για την αποτύπωση μακρινών τόπων, ο Lear ταξίδεψε με τα πόδια ή καβάλα σε άλογο σε απομακρυσμένες και ανεξερεύνητες γωνιές της Ελλάδας, της Αλβανίας, της Νότιας Ιταλίας και της Μέσης Ανατολής, καθώς και σε άλλα μέρη, αποδίδοντας τα παρθένα ακόμη τοπία σε σχέδια, υδατογραφίες, λιθογραφίες και πίνακες ζωγραφικής.
Αγοραστές τους ήταν πλούσιοι πελάτες, οι περισσότεροι από τους οποίους δεν ήλπιζαν να δουν ποτέ οι ίδιοι τα τοπία αυτά από κοντά. Επειδή ούτε κι’ εμείς έχουμε πια την ελπίδα να τα δούμε, τα έργα του Lear έχουν σήμερα ακόμη μεγαλύτερη αξία απ’ ό,τι είχαν για τους ανθρώπους της εποχής του…»
Tα 5 έργα που παρουσιάζουμε παρακάτω με θέματα από τη Λευκάδα, είναι από την έκθεση που είχε γίνει το 2012 στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας.





Σάββατο 5 Ιουλίου 2014

Η ΛΕΥΚΑΔΑ ΟΠΩΣ ΔΕΝ ΤΗΝ ΞΑΝΑΕΙΔΑΜΕ

ΔΕΙΤΕ ΤΗ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΜΕ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΣΕ ΌΛΗ ΤΗΝ ΑΚΤΟΓΡΑΜΜΗ ΤΗΣ ΛΕΥΚΆΔΑΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ

ΠΗΓΉ 

Πέμπτη 3 Ιουλίου 2014

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΛΕΥΚΑΔΙΟ ΧΕΡΝ



Το πρώτο μουσείο στον Ευρωπαϊκό χώρο για τον Λευκάδιο Χερν, τον εθνικό ποιητή της Ιαπωνίας , θα λειτουργήσει από τον Ιούλιο στη Λευκάδα .Πρώτες εκδόσεις, σπάνια βιβλία και ιαπωνικά συλλεκτικά αντικείμενα θα απαρτίζουν τα εκθέματα του `Ιστορικού Κέντρου Λευκάδιου Χερν` .Τα εγκαίνια του θα γίνουν στις 4 Ιουλίου 2014 .Το ιστορικό κέντρο θα στεγάζεται σε ανακαινισμένη αίθουσα στο ισόγειο του κτιρίου του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Λευκάδας. Ο επισκέπτης με τη βοήθεια φωτογραφιών, κειμένων, εκθεμάτων και διαδραστικών εφαρμογών θα περιηγηθεί στις σημαντικές στιγμές της εντυπωσιακής ζωής του Λευκάδιου Χερν αλλά και στους πολιτισμούς της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ιαπωνίας του τέλους του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα μέσα από το ανοιχτό μυαλό των διαλέξεων, των κειμένων και των ιστοριών του Χέρν.

Για τη δημιουργία του Ιστορικού Κέντρου Λευκάδιου Χερν το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδας συνεργάζεται με τους Δήμους Kumamoto, Matsue, Shinjuku, Yaizu, το Πανεπιστήμιο Toyama, την οικογένεια Koizumi και τους Genki Miyagi, Τάκη Ευσταθίου, Μαρία Γενιτσαρίου, Masaaki Noda, Τέτη Σώλου και Fumiko Yoneda.

Παράλληλα στη Λευκάδα θα οργανωθεί ένα τριήμερο αφιερωμένο στον Ιαπωνικό πολιτισμό με αφορμή τη συμπλήρωση 110 χρόνων από το θάνατο του Λευκάδιου Χερν. Οι εκδηλώσεις τελούν υπό την αιγίδα της Ιαπωνικής Πρεσβείας στην Ελλάδα.Στις 5 και 6 Ιουλίου 2014 στο Συνεδριακό Κέντρο του ξενοδοχείου Ionian Blue θα διεξαχθεί το Διεθνές Συμπόσιο «Το Ανοιχτό πνεύμα του Λευκάδιου Χερν. Από τη Δύση στην Ανατολή». Σε αυτό συμμετέχουν επιστήμονες από την Ιαπωνία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, τις ΗΠΑ και τη Γαλλία. Τη χώρα μας εκπροσωπούν ο Λευκαδίτης συγγραφέας Σωτήρης Χαλικιάς και ο καθηγητής Δημήτρης Βασιλειάδης.Το Διεθνές Συμπόσιο πραγματοποιείται συμβολικά στη Λευκάδα, τόπο γέννησης του Λευκάδιου Χέρν, με σκοπό να ερμηνεύσει το πνεύμα του Λευκάδιου επικεντρώνοντας στο πως αυτό διαμορφώθηκε μετά από μια ποικιλία επιδράσεων από διαφορετικές κουλτούρες στο ταξίδι της ζωής του.

Στις 5 και 6 Ιουλίου 2014 στο κτίριο του Πνευματικού Κέντρου και κατά τη διάρκεια της ημέρας θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις ιαπωνικού πολιτισμού όπως η τελετή τεϊοποσίας  και άλλες εκδηλώσεις  οι οποίες θα είναι ανοιχτές στο κοινό.

Το Σάββατο 5 Ιουλίου 2014 στις 21.30 στο Ανοιχτό Θέατρο θα παρουσιαστεί μια βραδιά απαγγελίας για το Λευκάδιο Χερν από τους Ιάπωνες καλλιτέχνες Shiro Sano και Kyoji Yamamoto. Την Κυριακή 6 Ιουλίου 2014 στις 21.30 στο Ανοιχτό Θέατρο θα πέσει η αυλαία της διοργάνωσης με το παραδοσιακό Ιαπωνικό Κουκλοθέατρο Seiwa Bunraku και το έργο ¨Yuki Onna¨.

Ο Λευκάδιος Χερν (Γιακούμο Κοϊζούμι, 1850-1904) γεννήθηκε στην Λευκάδα μεγάλωσε στην Ιρλανδία, μετέβη ως μετανάστης στην Αμερική, και τελικά εγκαταστάθηκε και έζησε μια ήρεμη ζωή στην Ιαπωνία. Ο Χερν, που αποχωρίστηκε τους γονείς του όταν ήταν μικρός ακόμα, ταξίδευε συνεχώς καθ` όλα τα 54 χρόνια της ζωής του, χωρίς προκαταλήψεις απέναντι στους διαφορετικούς πολιτισμούς και τις φυλές που συναντούσε σε κάθε τόπο, αντιμετωπίζοντας το κάθε αντικείμενο γνωριμίας με ανοιχτό πνεύμα και συναινετική κατανόηση. Το παρόν πρόγραμμα εκδηλώσεων διοργανώνεται στον τόπο γέννησης του Λευκάδιου Χερν, τη Λευκάδα, με τη μορφή συμποσίου όπου θα επιδιωχθεί μια πολύπλευρη ανάλυση και ερμηνεία του «ανοιχτού πνεύματος (open mind)» του Λευκάδιου Χερν, μέσω συγγραμμάτων, επιστολών και πρακτικών από διαλέξεις του.

Ο Λευκάδιος Χερν γεννήθηκε το 1850 στη Λευκάδα ως γιος του Ιρλανδού Τσαρλς Χερν και της Ελληνίδας Ρόζα Κασιμάτη. Από τότε που αποχωρίστηκε τη μητέρα του στην ηλικία των 4 ετών δεν την ξαναείδε ποτέ στη ζωή του. Συνέχισε, όμως, μαζί με τη στοργή του προς την μητέρα του να διατηρεί με περηφάνια την ταυτότητα του ως Έλληνα. πάνω στη βάση ενός ισχυρού συναισθήματος αγάπης και πεθύμησης προς τη μητέρα του. Μπορεί να ειπωθεί ότι το γεγονός ότι γεννήθηκε στην Ελλάδα, τόπο με κατά βάση πολυθεϊστικό πολιτισμό και με υπαρκτή την ιδεολογία της μετενσάρκωσης, άσκησε ενδεχομένως μεγάλη επίδραση στη διαμόρφωση του ανοιχτού πνεύματός του. Οι πολιτιστικές ιδιαιτερότητες της αρχαίας Ελλάδας που παρουσιάζουν ομοιότητες με την πολιτιστική παράδοση της Ιαπωνίας βοήθησαν τον Χερν στην κατανόηση του Ιαπωνικού πολιτισμού, με αποτέλεσμα να αποτυπώσει μέσα του την Ελλάδα και την Ιαπωνία (τη Δύση και την Ανατολή) ως ουτοπίες με κοινά χαρακτηριστικά. Ο ίδιος ο Χερν αναφέρει ότι «Εάν κάποιος μεγάλος κλασικός διανοούμενος, τέλεια εξοικειωμένος με τους τρόπους και τις συνήθειες αυτής της χώρας, έκανε μια λογοτεχνική μελέτη παραλληλισμού της ελληνικής και της ιαπωνικής ζωής και σκέψης, είμαι σίγουρος ότι το αποτέλεσμα θα ήταν τόσο εκπληκτικό όσο και γοητευτικό.» («Έντομα και Ελληνική Ποίηση»). Επίσης, στο έργο του «Όνειρο Καλοκαιρινής Ημέρας» που συνέγραψε κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του, κάνει μια περιγραφή η οποία θυμίζει αφηρημένα τις ημέρες που πέρασε μαζί με τη μητέρα του Ρόζα στη Λευκάδα, και σε γράμμα που απευθύνεται στον αδερφό του Τζέιμς ομολογεί την αγάπη του προς τη μητέρα του.

Πηγή

Εκδήλωση-Αφιέρωμα στα Ελληνόφωνα Χωριά της Κάτω Ιταλίας

Εκδήλωση-Αφιέρωμα στα Ελληνόφωνα Χωριά της Κάτω Ιταλίας από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σφακιωτών Λευκάδας «Φωτεινός»

Από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σφακιωτών «Φωτεινός»
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Σφακιωτών «Φωτεινός» σας προσκαλεί στην εκδήλωση-αφιέρωμα στα ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας «KALOS IRTETE», που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 04 Ιουλίου και ώρα 20:30 στο δημοτικό σχολείο Λαζαράτων.
Συμμετέχουν τα χορευτικά τμήματα και η χορωδία του συλλόγου.

Η ΠΟΛΥΠΟΘΗΤΗ

Η ΠΟΛΥΠΟΘΗΤΗ
Το ποίημα

ΕΛΛΗΝΑΣ η ευτυχία του να είσαι και η δυστυχία του να μην είσαι

ΕΛΛΗΝΑΣ η ευτυχία του να είσαι και η δυστυχία του να μην είσαι
το κείμενο

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

Άγγελος Σικελιανός ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ Αγιος Νικήτας ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ανακοίνωση ανάλυση απόκριες κούλουμα Αποστόλης Μαυροκέφαλος απόψεις ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΕΙΟ ΔΕΡΠΦΕΛΔ αρχιτεκτονική Αστεία ασφάλεια ΆυλονΣχεδιασμός αυτοκίνητο ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ αυτοπροστασία Βαλαωρίτης ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ ΝΑΝΟΣ Βιβλίο ΒΙΟΛΙ ΒΛΥΧΟ βλυχό γενεολογία ΓΕΝΙ Γένι ΓΙΑΟΥΖΟΣ γλέντι γλυκά ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΓΟΛΕΜΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΔΙΑΠΡΕΠΕΙΣ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ Διασκέδαση διατήρηση ντόπιων σπόρων ΔΙΑΥΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ δικαιοσύνη δίκτυο ανταλλαγής σπόρων και αγαθών ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ Εγκλήματα έθιμα ΕΘΝΙΚΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ εκδόσεις ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΛΑΧΕΡΝΑΣ εκπαίδευση ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ 2014 ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Ελληνικότητα εξυγείανση Εορταστική κουζίνα επικαιρότητα έργα ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ευζείν ΖΑΜΠΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΑΜΠΕΛΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΖΑΜΠΕΤΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ζωγραφική ΖΩΓΡΑΦΟΣ θάλασσα ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΚΑΒΒΑΔΑΣ ιατρικά θέματα πρόληψης ΙΣΤΟΡΙΑ ιστορία ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ιστοριούλες διδακτικές ΚΑΒΒΑΔΑΙΟΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΚΕΥΗ ΑΡΧΑΙΑ καθημερινές συνήθειες Καθημερινότητα ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ κάλαντα πρωτοχρονιάς καλλιτέχνες ΚΑΤΑΙΓΙΔΕΣ ΚΑΤΗΦΟΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ καïκια κερδίζοντας κινηματογράφος ΚΙΟΥΡΤΟΙ ΚΛΑΡΙΝΟ ΚΛΕΑΡΕΤΗ ΔΙΠΛΑ ΜΑΛΑΜΟΥ κοινωνία Κόλπος Βλυχού ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΑ κουζίνα ΚΡΗΝΕΣ ΚΡΗΝΗ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΛΑΔΟΠΙΤΑ Λαϊκές εκφράσεις ΛΕΛΕΓΕΣ ΛΕΥΚΑΔΑ ΛΕΥΚΑΔΑ 1800 ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΙ Λευκαδίτικα μαχαίρια λευκαδίτικη κουζίνα λιμάνι Οδυσσέα Λιμάνι του Οδυσσέα ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ λογοτεχνία ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ μοντελισμός μουσείο ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΛ.ΚΥΡ. μουσική μουσική παράδοση μουσικοί ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ μπουράνο μύθοι αισώπου ΝΕΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ Νικόλαος Δ.Καββαδάς ΝΙΚΟΣ ΒΡΥΩΝΗΣ ΝΟΜΟΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ ντοκυμαντέρ Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ οικονομία Ομηρική Ιθάκη ορθή διατροφή Πάλη για τα αυτονόητα ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ 28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ παράδοση ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΓΛΕΝΤΙ πατριδογνωσία Πέλιτη περιβάλλον πίστη ΠΟΙΗΣΗ ποίηση πολιτική ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ πολιτική αυτοπροστασία ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ πολιτιστικά ΠΟΡΟΣ ΠΟΡΦΥΡΑΣ ποτά πριάρι ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ πρόσωπα ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΩΤΟΕΛΛΗΝΕΣ ΡΟΤΑΡΥ-ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ ΣΒΟΡΩΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ σκαρί ΣΚΙΑΔΑΣ ΑΡΙΣΤΟΞΕΝΟΣ Σοφια Καλογεροπούλου ΣΟΦΙΑ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΜΟΣ στατιστικά ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΙ ΣΥΒΟΤΑ σύγχρονη αρχιτεκτονική ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ σύγχρονη ιστορία ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2009 ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2010 ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΣΕΙΣ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2012 Η ΝΕΟΛΑΙΑ σύλλογος Βλυχου ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΛΥΧΟΥ ΓΕΝΙΟΥ ΣΥΜΟΛ συνέντευξη ΣΥΝΘΕΤΗΣ συνταγές ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΑΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΟΧΙ Ταινίες τέκτονες-μασόνοι-ροταριανοί τηλεόραση ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ τοπία ΤΟΠΙΟΓΡΑΦΟΣ ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΛΗΑΡ τραγουδιστές υγεία ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΥΔΑΤΙΝΟΙ ΠΟΡΟΙ ΠΟΣΙΜΟΥ ΥΜΝΟΙ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟΙ Φάνης Καββαδάς ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ φωτογραφίες φωτογράφοι Χειροτεχνία ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΨΑΡΕΜΑ

Δημοφιλείς αναρτήσεις


www.vlicho.blogspot.com

www.vlicho.blogspot.com

Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΟΥ ΒΛΥΧΟΥ

Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΟΥ ΒΛΥΧΟΥ
κάντε κλίκ για χαρτη κόλπου