Η σιδηροδρομική γραμμή μέχρι το Μεσσολόγγι
Τις προάλλες είχα παέι για δουλειά στο Μεσσολόγγι πήγα λοιπόν απο το δρόμο του Αστακού που δεν είχα περάσει ποτέ κι έτσι πέρασα απο τις γραμμές του τραίνου.Εμεινα έκπληκτος γιατί δεν ήξερα ότι έχει τραίνο στο Μεσσολόγγι.Ρωτάω λοιπόν μετά το φίλο και πελάτη Σταμάτη Κατσαβό απο πότε έχουν τραίνο στο Μεσσολόγγι;
Η απάντηση με αφησε εμβρόντητο.
Είχαμε δεν έχουμε πια!Όλα τα είδη που παράγοταν εδώ έφευγαν με το τραίνο μέχρι και μετα τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο μετά όμως δόθηκε μεγαλύτερο βάρος στη πελοπόνησο και τη θεσσαλία. Οπότε και συρρικνώθηκε η εδώ παραγωγή και άρα υποτίθεται δεν είχε λόγο ύπαρξης πια η σιδηροδρομική ένωση.
Αυτή η κουβέντα με έβαλε σε σκέψεις.Είχα σημειώσει απο παλιά την τεράστια οργάνωση δικτύου σιδηροδρόμου στην Αμερική και ρωτησα γιατί επεκτείνεται τόσο έντονα και οργανώνεται περαιτέρω, συμφέρει ακόμα αυτή η υποδομή;
Η απάντηση ήταν ότι η σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων είναι η πιο συμφέρουσα και οικονομική ίσως περισσότερο κι απο την δια θαλάσσης μεταφορά οπότε όχι απλά συμφέρει αλλά επιβάλλεται για πολλούς λόγους.
Συζητώντας με φίλους το άν και καταπόσο ενδείκνυται η ανάπτυξη δικτύου σιδηροδρομικού για την Ελλάδα που είναι όλο βουνά, μου απάντησε ένας φίλος θυμίζοντας μου ένα γεγονός που το είχα βιώσει στην Ιταλία: ότι τα καλύτερα δίκτυα τραίνων έχουν Ιταλία και Ελβετία σε τοπία πιο κακοτράχαλα απο της Ελλάδας τα έχουν κάνει όλο τουνελ και γέφυρες και σε όρη απο γρανίτη που είναι απο τα σκληρότερα πετρώματα.
Θυμάμαι στη σχολη που έκανα το μάστερ στο Μιλάνο υπήρχαν συμφοιτητές μου που έρχοταν κι έφευγαν κάθε μέρα αφού έμεναν... στην Ελβετία με τον προαστιακό όπως και αλλοι 2 εκατομύρια που δουλεύουν στο Μιλάνο και ζούν μέχρι και 100 χλμ μακριά.
Όταν τους ρώτησα πώς το έκαναν αυτό μου απάντησαν ότι τα έξοδα είναι μηδαμινά όπως κι ο χρόνος μετάβασης περι τα 20 λεπτά οπότε γιατί όχι;.Τότε συνειδητοποίησα ότι είκοσι λεπτά κάνω για να πάω στο Βλυχό και μάλιστα με περισσότερα χρήματα με το λεωφορείο του ΚΤΕΛ.
Είναι πιο ευκολο να κάνει κανείς δίκτυο σιδηροδρόμου ή και τραμ απο ότι να κάνει έναν απλό δρόμο και έχει πολύ μεγαλύτερο όφελος μακροπρόθεσμα.
Το θέμα δεν είναι αν γίνεται κάτι αφού με τα μέσα που υπάρχουν όλα γίνονται πια, αλλα ποια η σκοπιμόητα του να γίνει αυτό;
Η απάντηση είναι προφανής:
Η οικονομική ανάπτυξη που έχουμε στερηθεί, μέσω δικτύων μεταφορών όπου δεν μπορούν να γίνουν αυτοκινητόδρομοι περιωπής, αλλά και εκεί που μπορούν να γίνουν έχει ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω της οικονομιας σε μεταφορικά.
Σας φαίνεται παράξενο αλλά το να γίνει σύνδεση και του μικρότερου χωριού με τραίνο ήταν πιο απλό απο το να γίνει με δρόμο δείτε για παράδειγμα τον οδοντωτό στα Καλάβρυτα.
Συμφωνούμε ότι ο δρόμος προηγείται όχι για λόγους οικονομίας αλλά ευελιξίας και έπεται το τραίνο -οδοντωτός τραμ- αλλά οι λόγοι οικονομίας στα μεταφορικά της χώρας μας υπάρχουν και είναι πάντα μείζον θέμα για οικονομία ανταγωνιστική.Ειδικά σε τουριστικά μέρη όπως η Λευκάδα που επιζητάμε περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων μικρή ρύπανση χρονική ακρίβεια .
'Οσοι έχουν μπει στον προαστιακό, το μετρό και το τράμ στην Αττική θα έχουν εκτιμήσει τα παρακάτω πλεονεκτήματα ειδικά αυτοί που έπαιρναν το τραμ προπολεμικά θα έχουν μια νοσταλγία για τις χάρες του
.
Συνοδευτικά Έργα για τα μεταφορικά σταθερής τροχιάς.
Από το συνολικό προϋπολογισμό του έργου, σημαντικό ποσό δαπανάται για τις αναγκαίες συνοδευτικές εργασίες, στις οποίες περιλαμβάνονται:
- Αναπλάσεις των πλατειών και των κοινόχρηστων χώρων που αποδίδονται στους πεζούς, όπως και ο εμπλουτισμός του πρασίνου
- Διαχείριση αποκομιδής απορριμμάτων με υπόγειους κάδους συλλογής, κατά μήκος της διαδρομής του τραμ
- Παράλληλα συνοδευτικά έργα, δηλαδή η μετατόπιση των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας (Ο.Κ.Ω).
Πριν από την ολοκλήρωση των εργασιών προβλέπεται να φυτευτούν περισσότερα από 1200 δέντρα κατά μήκος της νέας γραμμής στον Πειραιά.
Οφέλη από την επέκταση του τραμ
Με την επέκταση του τραμ επιτυγχάνεται:
- οικονομία σε μεταφορικά
- αξιοπιστία ακι ακρίβεια χρονικού προγραμματισμού
- μείωση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών
- αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, μέσω των έργων ανάπλασης
- ενίσχυση των εμπορικών χρήσεων τοπικής ή υπερτοπικής σημασίας
- καλύτερη εξυπηρέτηση όσων ταξιδεύουν με πλοία ή άλλα μέσα πχ αεροπλάνα και λεωφορεία
- μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης που συνεπάγεται βελτίωση του αστικού και υπεραστικού μικροκλίματος
- ανακατασκευή και βελτίωση πεζοδρομίων
- ανάπλαση των ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων, καθώς και των πλατειών
Εγώ σαν τρελός πάντως για τούτο και το προτείνω.