Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

ΤΑ ΛΕΥΚΑΔΙΤΙΚΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ








ΤΑ ΛΕΥΚΑΔΙΤΙΚΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ

Πριν τρεις μήνες παρουσιάστηκε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων η διπλωματική εργασία του Μάνθου Σταμούλη για τα Λευκαδίτικα μαχαίρια και έναν από τους τελευταιους της Πορσάνικης σχολής κατασκευής του Λευκαδίτικου μαχαιριού τον Παναγιώτη Ρηγάλο από το χωριό Καραϊσκάκη Αιτωλοακαρνανίας μαθητή του φημισμένου πορσάνου μαχαιροποιού Κατωπόδη.
Η εργασία τιμήθηκε με άριστα και οι παρόντες Λευκαδίτες ένιωσαν ξεχωριστή τιμή αφού βοήθησαν με κάθε τρόπο τον ερευνητή στην ολοκλήρωση της εργασίας του που φωτίζει μια σχετικά άγνωστη πτυχή του λαϊκού πολιτισμού της Λευκάδος.
Στη συνέχεια το Παραδοσιακό Καλλιτεχνικό Εργαστήρι Αγρινίου, στην προσπάθειά του να προβάλει τον λαϊκό πολιτισμό της περιοχής μας, την Κυριακή 22-1-2012, ώρα 19:00, στην αίθουσα του συλλόγου, οργάνωσε την παρουσίαση της επιτόπιας λαογραφικής έρευνας του εκπαιδευτικού και λαογράφου Μάνθου Σταμούλη, με θέμα:

 « Άνθρωποι και έργα των χεριών σήμερα: Ο μαχαιροποιός Παναγιώτης Ρηγάλος από τον Καραϊσκάκη Αιτωλοακαρνανίας και τα “λευκαδίτικα μαχαίρια” του».

Η εργασία επιχειρεί να “διασώσει” μια σπάνια παραδοσιακή “τέχνη των χεριών”, που στις μέρες μας επιβιώνει στις ύστατες στιγμές της.
Την παρουσίαση  προλόγισε ο κ. Κωνσταντίνος Κονταξής, Καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Εκτέθηκαν “λευκαδίτικα μαχαίρια”, εξαιρετικά δείγματα λαϊκής τέχνης.
Τιμητικά παραβρέθηκαν ο μαχαιροποιός Π. Ρηγάλος και οι πληροφορητές της έρευνας από τη Λευκάδα Τέλης  Βλάχος δάσκαλος στο σεμινάριο μαχαιροποιίας που έγινε στο Κατωχώρι πέρυσι, ο Σπύρος Σκλαβενίτης οργανωτής και συντονιστής του σεμιναρίου και λαογραφικός πληροφορητής της έρευνας του Μάνθου Σταμούλη και ο Νίκος Κορφιάτης πρώτος μαθητής που διδάχτηκε την τέχνη από το δάσκαλο του σεμιναρίου.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του συλλόγου.
Η αίθουσα του συλλόγου βρίσκεται στη διεύθυνση
Γαλάνη 4 & Ηρώων Πολυτεχνείου,
Πλ. Χατζοπούλου, Αγρίνιο
Τηλ.: 2641029978 - 6974031092

Ευχαριστούμε  το Δ.Σ. του συλλόγου και τον Σπύρο Σκλαβενίτη για την ενημέρωση και τις άοκνες προσπάθειες τους, ιδιαιτέρως δε  τον ερευνητή Μάνθο Σταμούλη και τους αρωγούς στην προσπάθεια του για την ανακίνηση μιας υπόθεσης   πολιτιστικής που έμοιαζε τελειωμένη λόγω της αλλαγής των συνθηκών διαβίωσης.
Αντιθέτως φάνηκε πως το ενδιαφέρον και οι συλλέκτες τέτοιων μαχαιριών είναι πολλοί ανά την Ελλάδα και το κόσμο και λόγω του τουρισμού της Λευκάδος μπορεί να πάρει άλλη διάσταση αυτή η χειροτεχνική κατασκευή μαχαιριών υψηλής αισθητικής.
Αναρωτιόμαστε μήπως θα έπρεπε ο Δήμος της Λευκάδος να καλέσει τον ερευνητή να παρουσιάσει την εργασία του μέσα στη περίοδο των εκδηλώσεων του καλοκαιριού οργανώνοντας μια ειδική εκδήλωση που θα διαφωτίσει ντόπιους και επισκέπτες για την όμορφη αυτή  χειροτεχνία;

Έτσι για την ιστορία να πούμε ότι πριν από τριακόσια χρόνια οι Ενετοί κατακτητές δίδαξαν την τέχνη της μαχαιροποιίας στους Λευκαδίτες ειδικά σε εκείνους που λόγω καταγωγής: Σφακιώτες και Σουλιώτες κατείχαν ήδη αρκετά από τα μυστικά της μαχαιροποιίας.
Η κίνηση αυτή των Ενετών σκοπό είχε τη παραγωγή προϊόντων υψηλής αξίας που θα μπορούσαν να πωλούν στα διάφορα μέρη που σαν αποικιοκράτες νέμονταν όπως κι έγινε.
Από το χίλια εφτακόσια 1700 λοιπόν η τέχνη στη Λευκάδα έφτασε στον κολοφώνα της μέχρι περίπου το χίλια εννιακόσια σαράντα.
Ο νόμος του Ιωάννη Μεταξά περί απαγόρευσης της οπλοφορίας,  έσπρωξε στην απραξία όλους τους  -ακόμη και τους ξακουστούς Πορσάνους κορυφαίους του είδους- κατασκευαστές Λευκαδίτικων μαχαιριών.
Την εποχή αυτή κάποιοι από τους μαστόρους για διάφορους λόγους -παντρειά εργασία κλπ-μετανάστευσαν στον κοντινό νομό Αιτωλοακαρνανίας, όπου υπήρχε ανεπτυγμένη κτηνοτροφία, και εκεί το μαχαίρι για τον κόσμο -αν και παράνομο- ήταν είδος πρώτης ανάγκης και έτσι η τέχνη διατηρήθηκε και αναπτύχθηκε ιδιαιτέρως.
Η αναμόχλευση των συλλεκτών και των ερευνητών των θεμάτων αυτών και ο συνδυασμός με την τουριστική κίνηση της Λευκάδος και του αγοραστικού ενδιαφέροντος για τα χειροτεχνικά καλλιτεχνήματα δημιούργησε ένα έντονο ενδιαφέρον.
Η κίνηση αυτή έφερε νέους ενδιαφερόμενους για τη τέχνη της μαχαιροποιίας σε επαφή με τους ελάχιστους εναπομείναντες Λευκαδίτες μαχαιροποιούς αλλά και τους μαστόρους του είδους που είχαν  μετοικήσει ή και τους μαθητές τους  άξιους συνεχιστές όπως ο κύριος Παναγιώτης Ρηγάλος οι οποίοι πρόθυμα τους έδωσαν τα φώτα τους μεταλαμπαδεύοντας τη τέχνη τους.
Βλέπουμε πια μια αναζωπύρωση της τέχνης αυτής στη Λευκάδα από νέους μαστόρους με αξιοσημείωτα δείγματα εργασίας που κάνουν το Λευκαδίτικο μαχαίρι να ανακτά τη χαμένη του αίγλη και φήμη.

Η ΠΟΛΥΠΟΘΗΤΗ

Η ΠΟΛΥΠΟΘΗΤΗ
Το ποίημα

ΕΛΛΗΝΑΣ η ευτυχία του να είσαι και η δυστυχία του να μην είσαι

ΕΛΛΗΝΑΣ η ευτυχία του να είσαι και η δυστυχία του να μην είσαι
το κείμενο

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

Άγγελος Σικελιανός ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ Αγιος Νικήτας ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ανακοίνωση ανάλυση απόκριες κούλουμα Αποστόλης Μαυροκέφαλος απόψεις ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΙΧΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΕΙΟ ΔΕΡΠΦΕΛΔ αρχιτεκτονική Αστεία ασφάλεια ΆυλονΣχεδιασμός αυτοκίνητο ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ αυτοπροστασία Βαλαωρίτης ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ ΝΑΝΟΣ Βιβλίο ΒΙΟΛΙ ΒΛΥΧΟ βλυχό γενεολογία ΓΕΝΙ Γένι ΓΙΑΟΥΖΟΣ γλέντι γλυκά ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΓΟΛΕΜΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΔΙΑΠΡΕΠΕΙΣ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ ΔΙΑΣΗΜΟΙ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ Διασκέδαση διατήρηση ντόπιων σπόρων ΔΙΑΥΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ δικαιοσύνη δίκτυο ανταλλαγής σπόρων και αγαθών ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ Εγκλήματα έθιμα ΕΘΝΙΚΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ εκδόσεις ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΒΛΑΧΕΡΝΑΣ εκπαίδευση ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ 2014 ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Ελληνικότητα εξυγείανση Εορταστική κουζίνα επικαιρότητα έργα ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ευζείν ΖΑΜΠΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΖΑΜΠΕΛΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΖΑΜΠΕΤΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ζωγραφική ΖΩΓΡΑΦΟΣ θάλασσα ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΚΑΒΒΑΔΑΣ ιατρικά θέματα πρόληψης ΙΣΤΟΡΙΑ ιστορία ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ιστοριούλες διδακτικές ΚΑΒΒΑΔΑΙΟΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΚΕΥΗ ΑΡΧΑΙΑ καθημερινές συνήθειες Καθημερινότητα ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ κάλαντα πρωτοχρονιάς καλλιτέχνες ΚΑΤΑΙΓΙΔΕΣ ΚΑΤΗΦΟΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ καïκια κερδίζοντας κινηματογράφος ΚΙΟΥΡΤΟΙ ΚΛΑΡΙΝΟ ΚΛΕΑΡΕΤΗ ΔΙΠΛΑ ΜΑΛΑΜΟΥ κοινωνία Κόλπος Βλυχού ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΑ κουζίνα ΚΡΗΝΕΣ ΚΡΗΝΗ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΛΑΔΟΠΙΤΑ Λαϊκές εκφράσεις ΛΕΛΕΓΕΣ ΛΕΥΚΑΔΑ ΛΕΥΚΑΔΑ 1800 ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ ΛΕΥΚΑΔΙΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΙ Λευκαδίτικα μαχαίρια λευκαδίτικη κουζίνα λιμάνι Οδυσσέα Λιμάνι του Οδυσσέα ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ λογοτεχνία ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ μοντελισμός μουσείο ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΛ.ΚΥΡ. μουσική μουσική παράδοση μουσικοί ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ μπουράνο μύθοι αισώπου ΝΕΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ Νικόλαος Δ.Καββαδάς ΝΙΚΟΣ ΒΡΥΩΝΗΣ ΝΟΜΟΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ ντοκυμαντέρ Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ οικονομία Ομηρική Ιθάκη ορθή διατροφή Πάλη για τα αυτονόητα ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ 28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ παράδοση ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΓΛΕΝΤΙ πατριδογνωσία Πέλιτη περιβάλλον πίστη ΠΟΙΗΣΗ ποίηση πολιτική ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ πολιτική αυτοπροστασία ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ πολιτιστικά ΠΟΡΟΣ ΠΟΡΦΥΡΑΣ ποτά πριάρι ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ πρόσωπα ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΩΤΟΕΛΛΗΝΕΣ ΡΟΤΑΡΥ-ΤΕΚΤΟΝΙΣΜΟΣ ΣΒΟΡΩΝΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ σκαρί ΣΚΙΑΔΑΣ ΑΡΙΣΤΟΞΕΝΟΣ Σοφια Καλογεροπούλου ΣΟΦΙΑ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΤΑΜΟΣ στατιστικά ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΙ ΣΥΒΟΤΑ σύγχρονη αρχιτεκτονική ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ σύγχρονη ιστορία ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2009 ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2010 ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΣΕΙΣ ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΟ ΚΑΤΩΧΩΡΙ 2012 Η ΝΕΟΛΑΙΑ σύλλογος Βλυχου ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΛΥΧΟΥ ΓΕΝΙΟΥ ΣΥΜΟΛ συνέντευξη ΣΥΝΘΕΤΗΣ συνταγές ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΑΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΟΧΙ Ταινίες τέκτονες-μασόνοι-ροταριανοί τηλεόραση ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ τοπία ΤΟΠΙΟΓΡΑΦΟΣ ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΛΗΑΡ τραγουδιστές υγεία ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΥΔΑΤΙΝΟΙ ΠΟΡΟΙ ΠΟΣΙΜΟΥ ΥΜΝΟΙ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟΙ Φάνης Καββαδάς ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ φωτογραφίες φωτογράφοι Χειροτεχνία ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΨΑΡΕΜΑ

Δημοφιλείς αναρτήσεις


www.vlicho.blogspot.com

www.vlicho.blogspot.com

Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΟΥ ΒΛΥΧΟΥ

Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΟΥ ΒΛΥΧΟΥ
κάντε κλίκ για χαρτη κόλπου